een splinter in de ziel jolande van gorssel roman recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Aspekt
4
Review date 12 mei 2022
Categories Roman

Elk jaar herdenken we traditiegetrouw alle slachtoffers die in de Tweede Wereldoorlog het leven lieten en vieren we daarna uitbundig de bevrijding van Europa. Het lijkt zo vanzelfsprekend maar voor Jolande van Gorssel was dit niet het geval. Jarenlang werd ze er weer pijnlijk aan herinnerd dat haar grootouders beschuldigd werden van verraad. Dit liet diepe littekens na in de harten van de nabestaanden totdat Van Gorssel de daad bij het woord voegde en op zoek ging naar de waarheid.

In Een splinter in de ziel runde echtpaar Lex en Eefje de Haan met hun kinderen een pension in Ugchelen waarbij ze vele Joodse onderduikers verborgen hielden voor de Duitsers. Hier kwam in het voorjaar van 1943 abrupt een einde aan toen de onderduikers werden verraden en het moedige echtpaar de Haan gearresteerd werd door de Sicherheitspolizei.

Na een gepaste straf denken ze zich er door heen te slaan en ze kunnen het dan ook niet geloven als twee jaar later Nederland eindelijk bevrijd wordt. Totdat het echtpaar wederom wordt opgepakt maar dan voor de ergste vorm van verraad. Heulen met de vijand. Vooral Eefje wordt in een kwaad daglicht gesteld en er doen vele verhalen de ronde. Waarom is ze weer opgepakt en wat is haar ware gezicht?

In een ander verhaallijn besluit kleindochter Sofie – jaren later –  op zoek te gaan naar de waarheid. Want hoe meer ze te weten komt door informatiestukken uit het archief, hoe duidelijker het wordt dat er helemaal niets van de geschreven geschiedenis klopt. Hoe meer ze in het verleden wroet, hoe gevaarlijker het wordt maar Sofie is vastbesloten de eer van haar familie te herstellen.

Doordat het heden en het verleden soepel in elkaar overlopen, is Een splinter in de ziel aangenaam spannend en intrigerend om te lezen. De verhaallijnen lopen synchroon met elkaar en lijkt net alsof er steeds weer puzzelstukjes op de goede plaats vallen.

In het begin is het even wennen aan de vele personages in het boek. Voorin het boek zit een namenlijst waardoor het verhaal overzichtelijk blijft en er zit tevens een plattegrond bij van het landgoed in Ugchelen en foto’s van Lex en Eefje. Er komt veel informatie op je af maar door de heldere en fijne schrijfstijl is dit makkelijk te volgen. Emoties zijn goed uitgewerkt zodat je je als lezer duidelijk een voorstelling kunt maken hoe ongelofelijk spannend en ook uitzichtloos het voor vele mensen in die tijd geweest moet zijn.

Het plot is niet verrassend maar dat hoeft ook niet. Door de wrede gebeurtenissen uit het verleden en het onderzoek van kleindochter Sofie krijgt Een splinter in de ziel al meer dan genoeg erkenning en is het boek zeker een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar gerechtigheid en een stukje historie. Een succesvol debuut.

Lisanne Ortsen
Mijn naam is Lisanne Ortsen, geboren in 1990 en een fervent boekenlezer. Ik ben van mening dat een mens niet genoeg boeken kan hebben. Ik lees allerlei soorten genres maar psychologische romans en thrillers en (politie)detectives zijn toch wel mijn favoriet. Wie weet kan ik hier bij ThrillZone mijn smaak en kennis uitbreiden.