het eiland john grisham thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) John Grisham
3
Review date 14 juli 2017

Uit de zwaarbeveiligde bibliotheek van de universiteit van Princeton worden vijf manuscripten gestolen van F. Scott Fitzgerald. Waarde: enkele tientallen miljoenen dollars.

Mercer Mann is een schrijfster die vroeger op Camino Island de zomer doorbracht. Daar woonde haar oma en samen hadden ze de tijd van hun leven. Toen oma overleed wilde Mercer niet meer naar het eiland terug. Maar als ze een niet te weigeren deal krijgt, moet ze toch terug.

Mercer moet namelijk op Camino Island onderzoek doen of Bruce Kable, eigenaar van de boekwinkel van het eiland, de manuscripten in zijn bezit heeft. Met als smoes dat ze op het eiland zoekt naar inspiratie na een flink writers block gaat Mercer op zoek. Bruce is een man die het maar wat interessant vindt om bekende auteurs op bezoek te krijgen, wat niet zelden resulteert in intieme momenten tussen hem en die vrouwelijke auteurs.

Het eiland van John Grisham is eens niet die typische legal thriller waar hij groot mee is geworden. Wennen is het toch altijd wanneer Grisham het legal gedeelte achter zich laat.

Hoewel John Grisham uitstekend de setting weet neer te zetten en je jezelf al snel op het eiland waant, mist Het Eiland het nodige. Zo begint Grisham met het beschrijven van de rood, maar hij doet dit op zo'n klinische manier dat er van spanning geen enkele sprake is. De hoofdstukken zijn allemaal uiteraard met elkaar verweven, maar vooral in het begin moet Grisham het nodige doen om de personages goed neer te zetten. Hoewel hij dit prachtig doet, gaat er een hoop tijd verloren aan kleine feiten, die ook besteed hadden kunnen worden aan het grotere geheel.

Hoewel je het hele boek verwacht naar een spetterende climax toe te leven, valt dit heel erg mee of zelfs tegen. Van John Grisham verwacht je meer, omdat je weet dat de grootmeester van de legal thriller tot zoveel meer in staat is. Gelukkig heeft hij de legal thriller ook niet in de ban gedaan en blijft de liefhebber gewoon wachten op zijn nieuwe parel in het legal thrillergenre. Daar waar hij nog altijd op eenzame hoogte staat.

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.

19 april 2024 17:11

0