hemelstrand john ajvide lindqvist thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Signatuur
5
Review date 14 april 2016

"Het Zweedse antwoord op Stephen King" prijkt er trots op de voorkant van Hemelstrand. Dat schept verwachtingen en de realiteit is dat deze lang niet altijd worden ingelost. Zou dat voor John Ajvide Lindqvist wel zo zijn?

Een felblauwe hemel en een megagroen grasveld. Dat zien de tien bewoners van vier caravans als ze 's ochtends uit hun sleurhut naar buiten stappen. En dat is niet de locatie waar ze gisteravond naar bed zijn gegaan. Wat is er gebeurd? En waar is de rest van de wereld gebleven? Want het enige dat over is, is het perfect gemaaide gras en de hemel zonder ook maar een wolkje. En natuurlijk de tien bewoners plus twee huisdieren. Eerst is er de verbazing, daarna de angst en ook de woede. Langzaamaan wordt duidelijk wat er is gebeurd en een ieder moet daarbij zijn ergste angsten toetreden...

Lindqvist heeft gepoogd een claustrofobisch Stephen King-achtig verhaal neer te zetten. En dat is gelukt. Dat komt omdat Hemelstrand op een groot aantal punten uitstekend uit de verf komt. Zo is er ten eerste het mysterie van het hoe/wie/wat/waar. Het duurt de volle vierhonderd pagina's voordat ook maar enigszins duidelijk wordt wat er nu precies gaande is. En zelfs dan nog blijft de lezer met een aantal vragen achter. De sfeer die Lindqvist in Hemelstrand oproept bij de lezer is er een van onwetendheid, maar ook ongemak. Dat komt doordat de lezer geen idee heeft wat er gaande is, maar het komt ook door de personages die de vier caravans bewonen. Ze zijn allen totaal verschillend en op veel punten tegenpolen. Uitstekend uitgezocht zou je haast zeggen. Zo is er het gezin rond ex-voetballer Peter. Zijn vrouw Isabelle is een verwend kreng en hun dochter Molly is op zijn zachtst gezegd een bijzonder kind. Dan is er het gezin rond vader Stefan, dat verder bestaat uit vrouw Carina en kind Emil. Ook is er het oude stel Donald en Majvor; Donald is de allesoverheersende alfaman en Majvor probeert alles goed te doen. En dan zijn er nog de boeren Olaf en Lennart; zijn ze enkel vrienden of meer dan dat? Als laatste zijn er Benny de Hond en Kat; vanuit het gezichtspunt van Benny zien we ook regelmatig de wereld. De personages zijn ontzettend goed uitgediept. Lindqvist heeft hier uitgebreid de tijd voor genomen. Als lezer leer je ze echt kennen in het hier en nu maar ook in het verleden; wat drijft hen, waardoor zijn ze geworden zoals ze nu zijn? Het verhaal wordt steeds vanuit de verschillende gezichtspunten van de personages beschreven. Dit zorgt voor afwisseling en ook krijg je als lezer steeds een puzzelstukje in het ingewikkelde raadsel aangereikt.

Is het een thriller? Ja, met recht. De spanning in het verhaal komt vooral voort uit de vraag "wat is er in hemelsnaam aan de hand". Maar ook uit de manier hoe de personages met elkaar omgaan als de stress toeneemt weet Lindqvist spanning op te bouwen. Naar het eind toe vergroot spanning door de gebeurtenissen die het gezelschap overkomen. En er is zelfs een heel klein vleugje horror in het boek verwerkt. Maar gedurende het gehele boek blijft de beklemmende sfeer hangen, want niemand weet precies wat er gaande is. Zijn ze dood, gaan ze dood, komen ze ooit nog in de bewoonde wereld?

Het lezen van Hemelstrand staat garant voor uren leesplezier die voortkomt uit de spanning, beklemmende sfeer en de goed uitgediepte personages. Lindqvist is een geweldige verhalenverteller met een rijke fantasie en heeft ons zeer positief verrast!

29 april 2024 7:29

0