de legende johan van caeneghem recensie thriller thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Brave new books
4
Review date 25 maart 2021

De Belgische Johan van Caeneghem is nt2-leraar op een basisschool in Brussel. Hij heeft meer dan twintig makkelijk leesbare boeken op zijn naam staan, die bij de Nederlandse uitgeverij Eenvoudig Communiceren zijn uitgegeven. Hij heeft ook een aantal korte verhalen geschreven die verschenen zijn in verschillende tijdschriften. In 2019 werd zijn eerste misdaadroman, De vernederde, gepubliceerd. Dit was tevens het eerste deel met inspecteur Martin van Regenbogen. Inmiddels is deel drie, De legende verschenen.

Simon Berglund, bioloog en wolvenkenner, verdwijnt spoorloos in een kleine stad in Noordland. De hulp van inspecteur Martin van Regenbogen wordt ingeroepen, maar hij moet het doen zonder zijn vaste teamgenoten en de samenwerking met de lokale politie verloop moeizaam. De wolven verdelen de inwoners in voor- en tegenstanders en als het onderzoek een gruwelijke wending neemt, nemen de onrust en paniek onder de bevolking alleen nog maar toe…

Zoals gezegd is dit deel drie met Martin van Regenbogen in de hoofdrol, maar het boek is prima als standalone te lezen. Zoals echter meestal het geval is met series is het voor de karakterontwikkeling van de personages en de voorkennis leuker om de voorgaande delen eerst te lezen. Over personages gesproken, die zijn er volop in De legende, maar nergens wordt onduidelijk wie wie is en wat de verhoudingen tot elkaar zijn. Niet ieder karakter wordt even goed uitgewerkt, maar dat is ook helemaal niet nodig: niet ieder personage is even belangrijk voor het verhaal.

De wolf speelt een belangrijke rol in De legende en is door het hele verhaal geweven. Niet direct gebruikelijk voor een thriller, maar wel interessant. Zo leer je als lezer ook nog wat over dit bijzondere dier. En niet alleen de gewone wolf komt aan bod, ook de mythische weerwolf wordt niet overgeslagen. De omgeving wordt door Van Caeneghem prachtig neergezet: je waant je samen met Martin in het prachtige natuurgebied in het Noordland.

De legende is spannend en zit boordevol actie. Van Caeneghem heeft een prettige schrijfstijl en het boek is met veel vaart geschreven en ook het mysterie zit goed in elkaar. Van Caeneghem is nog geen gevestigde naam in het thrillerlandschap maar hij verdient het dat daar verandering in komt. De legende is echt een goede thriller die hopelijk zijn weg naar een groot publiek gaat vinden!

Denise Wolfs

25 maart 2024 20:29

0