de vleermuisman jo nesbo thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Harry Hole
Auteur(s) Jo Nesbo
4
Review date 8 januari 2024

Maak kennis met Harry Hole. Door zijn superieuren bij de politie van Oslo is hij naar Australië gestuurd. Daar is een Noorse vrouw vermoord. Hole wordt gevraagd mee te speuren naar de moordenaar van deze Inger Holter.

Wanneer Hole in het bloedhete Australië arriveert, wordt hij opgevangen door rechercheur Andrew Kensington. Deze agent stamt af van de Aboriginals en via hem krijgt Hole een inzicht in de geschiedenis van down under én inzage in de rauwe kant van het land. Want hetgeen een toerist niet krijgt te zien, krijgt de Noorse politieagent dit volle bak gepresenteerd. Aan hem de opdracht om, in deze spreekwoordelijke slangenkuil, de jacht op de moordenaar te openen.

De vleermuisman van de Noorse Jo Nesbo werd in 1997 gepubliceerd en het is het eerste deel met agent Harry Hole in de hoofdrol. Hierna volgen nog veel delen en de liefhebbers weten; Hole is geen eendimensionale persoonlijkheid. Zo ook in De vleermuisman; Hole draagt, samen met het Aussie-land, het verhaal. De lezer maakt kennis met hem als een persoon die objectief kan denken, aan de grapefruitsap zit, en dingen gedaan krijgt. Maar schijn bedriegt; gaandeweg het verhaal wordt Hole verliefd op een Zweedse backpacker en zij krijgt zijn levensverhaal te horen. En via haar dus ook de lezer. Hole heeft in Oslo, onder invloed van alcohol, een fataal ongeval veroorzaakt waarbij zijn collega overleed. Die drank achtervolgt hem nog steeds; hij is een alcoholist die elke dag de verleidingen van alcohol moet weerstaan. De vleermuisman is daarmee een bijzondere en aangename kennismaking met Hole.

De verhaallijn is verder redelijk rechttoe-rechtaan. Hole en consorten zijn op jacht naar een brute moordenaar die meerdere moorden op jonge vrouwen pleegt. Wat het verhaal des te interessanter maakt, is dat blijkt dat de moorden te maken hebben met een mythe van de Aboriginals. Via deze zijtak, over de symboliek van vleermuizen, wordt de lezer ondergedompeld in de cultuur van het weidse land. Soms een beetje teveel, want Nesbo lijkt over praktisch alles wel de achtergrond te willen vertellen. Hierdoor dwaalt hij soms wat af van het daadwerkelijke plot. Het zij de auteur vergeven; dit is immers het eerste deel van de reeks en inmiddels is Nesbo een gepokt en gemazelde thrillerauteur. Overigens, dat doet hij naast het zijn van muzikant én schrijver van kinderboeken.

De vleermuisman is een aangename kennismaking met de getormenteerde Harry Hole. Het boek kent een interessante plot, die wordt verrijkt door de beschrijvingen van de Aussie-cultuur. Wat ook goed geslaagd is, is het duistere sfeertje dat Nesbo oproept. Gaandeweg het verhaal blijkt wel dat dit niet goed kan aflopen, ook niet voor Hole als protagonist...

En nu snel door naar Hole in Noorwegen!

Raymon

28 maart 2024 22:37