De omslag afbeelding van het boek Fellowes, Jessica - De Mitford moorden: Pamela
Auteur(s) Jessica Fellowes
Uitgeverij(en) Volt
4
Review date 14 maart 2020

De periode tussen de twee wereldoorlogen, ook wel het Interbellum genoemd, is een periode waar de Britse adel langzaam maar zeker aan invloed ging inleveren. Dit kwam met name omdat de wereld aan het veranderen was.

In deze veranderende wereld is eigenlijk ook de klassiek whodunnit tot bloei gekomen en in deze trend heeft Jessica Fellowes het plan geopperd om een serie boeken te schrijven over de in de jetset bekende Mitford Sisters. Zes zussen die ieder op hun eigen manier hun stempel hebben gedrukt op de jetset in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw.

Fellowes heeft inmiddels drie boeken met deze zussen in de hoofdrol geschreven en begin februari is het tweede vertaalde deel in Nederland verschenen, met de tweede zus Pamela als belangrijk personage. De complete titel: De Mitford moorden: Pamela

Het is 1925 en de kranten staan vol met roddels en verhalen over extravagante feesten en party’s van een groep losbandige aristocraten, die al snel de bijnaam The Bright Young Things krijgen. Om de 18e verjaardag van Pamela Mitford in deze extravagante stijl te vieren, wordt een gemaskerd bal en een speurtocht georganiseerd. De avond eindigt echter in een tragedie als een van de gasten dood wordt aangetroffen. Als snel verdenkt de politie een bediende, Dulcie Long. Maar Louise Cannon, kindermeisje en chaperonne van de Mitford- zussen, denkt dat een ander verantwoordelijk is voor de moord. Ze besluit zelf op onderzoek uit te gaan om Dulcie’s naam te kunnen zuiveren. Ondertussen loopt de moordenaar vrij rond en is dichter bij dan Louise voor mogelijk houdt.

In het eerste deel van de Mitford moorden maken we kennis met Louise Cannon die eigenlijk de rode draad in deze verhalen is. De Mitford zussen fungeren niet veel meer als kapstok waaraan de verhalen worden opgehangen. Jessica Fellowes weet, door haar uitgebreide kennis van de periode waarin ze haar verhalen laat afspelen, als geen ander een sfeer te creëren die doet denken aan de serie Downtown Abbey. Dat is niet zo verwonderlijk, want zij is de nicht van de schrijver van deze tv-serie en heeft zelf vier boeken geschreven waarin zij deze serie van historische feiten voorziet. Dit houdt dus in dat fictie en non- fictie door elkaar heen lopen in de Mitford moorden. Personages die in de verhalen voorkomen zijn niet verzonnen, maar de verhaallijnen zijn wel uit het brein van Fellowes gekomen.

De beschrijvingen van deze vele personages doet Fellowes op een mooie manier. Soms gaat ze wel net even te ver met het beschrijven van kledij of maniertjes die in de jetset gebruikelijk zijn. Hierdoor wijkt ze te veel van haar oorspronkelijke verhaal af. Ze lijkt te graag te willen laten zien dat ze een grote kennis heeft van de materie waarover ze schrijft.

Een sterk punt van De Mitford moorden: Pamela is het feit dat ze de veranderende situatie in de Britse maatschappij fijntjes aanstipt. Als Louise denkt dat zij wat meer is als een bediende wordt ze met enige regelmaat door met name de oudere adel op haar nummer gezet. Fellowes weet dit knap onder woorden te brengen en als lezer krijg je niet alleen sympathie voor Louise maar ook voor de twee zussen Mitford, Pamela en Nancy die in dit deel voorkomen.

Nancy is de hoofdpersonage in het eerste deel van De Mitford moorden en is in dit deel behept met de taak om Pamela aan de man te krijgen. Natuurlijk wel met een rijke man. Want al doen de Mitfords heel duur, is het geld niet ruim voorradig. Dit is iets wat vrij veel voorkomend was bij de oude rijken en ook dit gegeven weet Fellowes mooi in het verhaal te verwerken.

Verwacht geen boek waarbij je continu van de spanning op het puntje van de stoel zit. En verwacht ook geen bloederige taferelen in de boeken van Jessica Felllowes. Het zijn verhalen die lekker weglezen maar toch ook wel de maatschappelijke kwesties van die tijd aanstipt.

Jessica Fellowes heeft met De Mitford moorden een format gevonden die prima te lezen zijn en naarmate de tijd gaat verstrijken lijkt het voor de volgende delen een nog grotere uitdaging te worden want de derde zus van de Mitfords stond erom bekend dat zij stevig sympathiseerde met Adolf Hitler en trouwde ook met de Britse fascistenleider Mosley.

Kortom genoeg stof voor nog vier delen van deze beroemde zussen. Het derde deel verschijnt in Nederland zo rond oktober 2020.

Joop Hazenbroek

28 april 2024 21:29

0

Fellowes heeft inmiddels drie boeken met deze zussen in de hoofdrol geschreven en begin februari is het tweede vertaalde deel in Nederland verschenen, met de tweede zus Pamela als belangrijk personage. De complete titel: De Mitford moorden: Pamela. Lees hier onze recensie van het eerste boek.