De omslag afbeelding van het boek Stein, Jesper - Vaarwel
Serie Axel Steen
Auteur(s) Jesper Stein
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 8 december 2018

Met de in 2018 naar het Nederlands vertaalde boek Papa wist de Deense Jesper Stein hoge ogen te gooien. Vaarwel is opnieuw een thriller geschreven rondom Axel Steen en mag een meer dan waardig vervolg genoemd worden.

Op een dag krijgt Axel Steen een telefoontje waarop hij al jaren wacht. In een nieuwe verkrachtingszaak zijn DNA-sporen gevonden die een match hebben met een oude, onopgeloste zaak. Vier jaar geleden werd een vrouw vermoord en Axel leidde het onderzoek naar haar dood. Tijdens het onderzoek raakte Axel geobsedeerd om de dader te vinden, waardoor hij zelf meer en meer de controle verloor. De zaak kostte zijn huwelijk en bleef onopgelost. Nog altijd heeft Axel Steen een aantal privé problemen die voortvloeien uit die oude zaak en van invloed zijn op zijn huidige functioneren bij de Deense politie.

De politieleiding concentreert de werkzaamheden op bendeafrekeningen en terrorisme. In de tussentijd duikt Axel in oude verkrachtingszaken in de hoop met het nieuwe spoor alsnog de dader van vier jaar gelden te kunnen vinden. Hij stuit op een zeer gewelddadige dader die tot op dat moment niet in het vizier was. De zaak blijkt ingewikkelder dan gedacht en gedurende het boek blijven ook de privéomstandigheden en gemoedstoestand van Axel een rol spelen.

Naast Axel keren in Vaarwel ook zijn ex-vrouw Cecilie en Jens Jessen terug. Jens is nu adjunct-hoofdcommissaris en de huidige partner van Cecilie. Een deel van het verhaal beleef je vanuit het oogpunt van Jens. Hij volgt de zaak met een heel ander (persoonlijk) belang. Dit zorgt voor een interessante driehoeksrelatie.

Vaarwel is een intrigerende en spannende thriller, mede door het uitgebreide inzicht in de persoonlijkheid van Axel Steen. Regelmatig vraag je je af of hij de situatie en ook zichzelf onder controle heeft. De frustratie bij Axel neemt meerdere keren de overhand en als lezer bekruipt je meerdere keren het gevoel: “kom op Axel, rustig blijven!” De lezer identificeert zich nog beter met Axel dan al in eerdere boeken het geval was en daarmee geeft Jesper Stein het verhaal een mooie extra dimensie.

De verhaallijn is goed, met name doordat Axel schakelt tussen gebeurtenissen in het verleden en huidige gebeurtenissen, waarbij de lezer net als Axel in het duister tast. De uitkomst van de verschillende zaken blijft heel lang onduidelijk en is al even verrassend. Soms hebben het aantal toevalligheden wel de overhand, waarbij je als lezer wellicht meer vanuit een onderzoek een zaak opgelost wil zien.

Ook deze thriller van Jesper Stein vinden wij een aanrader en zijn schrijfstijl zuigt je mee in het verhaal!

Jesper Stein (1965) is een journalist, misdaadverslaggever en auteur. Zijn eerste boek was de autobiografie van de voormalig chef van de Deense geheime dienst. Zijn debuutroman Onrust uit 2012 heeft de Danske Kriminalakademis Debutantenprijs gewonnen. Met Papa wist Stein tevens een hoog gewaardeerde thriller af te leveren.

Chris van der Brug

29 maart 2024 8:07

0
Met de in 2018 naar het Nederlands vertaalde boek Papa (recensie lees je hier) wist de Deense Jesper Stein hoge ogen te gooien. Vaarwel is opnieuw een thriller geschreven rondom Axel Steen en mag een meer dan waardig vervolg genoemd worden.