smeris jesper stein thriller thrillzone.jpg
Serie Axel Steen
Auteur(s) Jesper Stein
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 4 januari 2022

Jesper Stein (1965) is journalist, misdaadverslaggever en auteur. Zijn eerste boek was de autobiografie van de voormalig chef van de Deense geheime dienst. Met zijn Axel Steen-thrillers won hij al diverse Deense prijzen. Smeris van Jesper Stein is het derde deel in deze thrillerserie. Deel vier en vijf zijn eerder vertaald naar het Nederlands, de recensies van deze delen vindt je als je op ‘Serie: Axel Steen’ hierboven klikt. De boeken zijn gelukkig prima zelfstandig leesbaar. Laat dit je dus niet weerhouden om na deel vier en vijf nu aan deel drie te beginnen. Want dat de boeken de moeite waard zijn, staat buiten kijf!

Politiecommissaris Axel Steen bevindt zich op het dieptepunt in zijn leven. Hij laat zijn collega’s bij Moordzaken zitten, heeft nauwelijks contact met zijn dochter en is verslaafd aan drugs en alcohol. De leidinggevende van Axel krijgt de tip dat de Russische maffia een mol heeft binnen de Deense politie. Er zijn maar een beperkt aantal personen die dit zouden kunnen zijn, waaronder Axel. Door zijn drugsgebruik en zijn contacten binnen de onderwereld staat Axel al snel bovenaan het lijstje met verdachten.

Terwijl Axel steeds verder de afgrond in glijdt, probeert hij ondanks dat zijn naam te zuiveren en zijn reputatie te redden. Hierbij laat hij al zijn persoonlijke grenzen los om zijn naam te zuiveren en reputatie te redden. Pas te laat dringt tot hem door dat zijn ex-vrouw een cruciale rol speelt in de zaak.

Het verhaal rondom Axel start met expliciete scènes, die meteen duidelijk maken dat Axel behoorlijk aan lager wal is geraakt. Het afglijden in drank en drugs door Axel en de psychologische wijze waarop Stein hem neerzet doet sterk denken aan Harry Hole, de hoofdpersonage in de succesvolle boeken van Jo Nesbo.

Je belandt in Smeris als lezer in de duistere wereld van drugsgebruik en manipulatie. De wijk waar Axel woont wordt gedomineerd door bendes en Axel is voor de bendeleden zeker geen onbekende. In het verleden maakt hij daar gebruik van om informatie te vergaren. Dat hij een politieagent is zou je nu bijna vergeten en je vraagt je af hoelang hij nog agent kan blijven op deze manier. Axel komt als snel in de tang te zitten van een bendeleider, met alle gevolgen van dien. Als Cecile, de ex-vrouw van Axel, de advocaat wordt van deze bendeleider ontstaat er een bijzondere driehoek.

De omslag geeft weinig weg van het verhaal, op de rol van de ex-vrouw na. Zij wordt als cruciaal bestempeld, echter of dit daadwerkelijk tot Axel doordringt en zij de oorzaak is van de geweld(dad)ige climax, laten we aan de lezer over.

Het plot bestaat uit twee delen, met in het tweede deel een mooie plottwist die het verhaal een totaal andere kant op dirigeert. Het laat nog maar eens de klasse van Stein als auteur zien. Maar dat is niet het enige; Smeris is door Stein sterk opgebouwd en hij laat je opgaan in de personages door de extra diepgang die hij ze geeft. Je beleeft het verhaal vanuit verschillende kanten, waarbij je dezelfde gebeurtenis soms ook vanuit meerdere personages mee krijgt, ook weer zo’n mooie aanvulling op de verhaallijn. Kort samengevat; Smeris is een sterke, rauwe en confronterende thriller van Jesper Stein die zijn klasse als auteur laat zien.

Chris van der Brug

maria

27 maart 2024 2:11

4

Een agent genaamd Axel is een gedreven persoon. Hij deed zijn werk en was de beste in wat hij deed. Zijn missie, zijn roeping was een verlangen naar gerechtigheid voor de slachtoffers, hoe zwakker en onschuldiger hoe heviger dat verlangen . Zijn ambitie was iets van het kwade teniet doen totdat alles hem tussen de vingers door glipte nadat hij was gescheiden en in verval geraakte. Als junkie , herrieschopper en ridderlijke held werd hij uiteindelijk een marionet om zijn reputatie te redden. Zijn leven staat op het spel. Wie is de mol? Hoever kan je gaan….?Wat is het je waard?

Wilma Hartman

27 maart 2024 2:11

3

Axel Steen zijn leven is beland op een absoluut dieptepunt. Zijn werk komt hij niet meer, hij is aan de drank en de drugs en leidt een losbandig leven. Hij is gescheiden van Cecile met wie hij een dochtertje heeft. Zijn dochtertje is het enige lichtpuntje in zijn leven. Als de onderwereld hem ook in de tang lijkt te hebben dan denk je als lezer dat dit dan toch wel het einde van Axel Steen is. Cecile is een advocaat die probeert haar carriere een boost te geven door een belangrijke crimineel te verdedigen, een crimineel betrokken bij een politieonderzoek waar haar huidige man bij betrokken is. Toch laat het verleden Cecille ook niet los en haar keuzes hebben grote gevolgen.
Het is een rauwe thriller vol geweld, seks en drugs. De schrijfstijl past daar helemaal bij. Het boek is opgebouwd uit verschillende verhalen, dat van Axel, Cecille en Jens. Als je het hoofdstuk van Axel leest ben je benieuwd hoe het met Cecille gaat en andersom. Dat bouwt de spanning op die je nodig hebt om door te lezen. Ondanks alle problemen die Axel heeft voel je toch sympathie voor de man. Het is een ruwe bolster met een blanke pit. Knap om dit als schrijver voor elkaar te krijgen. Cecille zit behoorlijk complex in elkaar en daar kon ik me niet mee identificeren.
Ook al heb ik me prima vermaakt met het boek toch blijf ik wat teleurgesteld achter. De schrijfstijl is grof en erg expliciet dat had wel een tandje minder gemogen, maar wat me echt teleurstelde was dat het een nogal clichéverhaal is; een gesjeesde politie-agent, een baas die hem niet steunt, seks, liefde, goede bedoelingen, drugs en dan als het allemaal verkeerd lijkt te lopen is er toch nog een wonderbaarlijke redding. Jammer.
Kortom ik ben blij dat ik dit boek heb mogen lezen maar ik zal het niet zo snel herlezen. Daarom krijgt dit boek 3 sterren van mij. Bedankt Thrillzone voor het mogen meedoen met deze leesclub!

KarinH

27 maart 2024 2:11

4

Smeris is het derde deel uit de thrillerreeks over Alex Steen. De boeken zijn als stand alone te lezen. Jesper Stein won met deze boeken diverse Deense prijzen.

Alex Stein is een politiecommissaris, die aan lager wal is geraakt. Het criminele mileu is zijn leefgebied, alles draait om overleven en het scoren van drugs. Hij is zwaar verslaafd.
Zijn dochtertje Emma is als een vreemde voor hem. Zelfs de paar uurtjes, die zij al dan samen doorbrengen worden overschaduwd door zijn destructieve leefwijze.
" hij was niemands vader. Hij was Alex Steen die op rampzalige manier op het dieptepunt van zijn leven afstevende"
Op zijn werk bij moordzaken heeft hij moeite om zijn aandacht er bij te houden. Hij leeft volgens zijn eigen regels. Uiteindelijk verliest hij het vertrouwen van de collega's.
Zijn goede reputatie ten spijt. Wanneer blijkt dat er mol is geplaatst, ligt het voor de hand dat Alex zijn naam valt. Koste wat het kost gaat Alex in de voor hem zo bekende onderwereld de confrontatie aan om zijn naam te zuiveren. Met zijn drang naar zelfdestructie een zware en bijna onmogelijke taak.

Smeris wordt zeer direct verteld, rauw, grof taalgebruik soms zeer beeldend.
De personages hebben voldoende diepgang.
De verhaallijn is duidelijk doordat er gebruik wordt gemaakt van een proloog en opsplitsing van 2 delen. Situaties worden regelmatig vanuit meerdere personen verteld.
Het plot is verrassend en wordt pas ver in het verhaal duidelijk.

Mijn menig
Smeris was moeilijk om in te komen.
Eenmaal gelukt liet het boek mij niet meer los.
Heftig in taalgebruik en directheid. Absoluut voor mij niet storend, omdat dit passend is in het milieu waar Smeris zich in afspeelt. En ook de personages voeren de boventoon. De hoofdpersoon én de overige personages tonen diepgang en dat geeft Smeris net dat beetje extra.
Je wilt weten of en hoe Alex het lukt om zijn naam te zuiveren.

Annemarie Snels

27 maart 2024 2:11

4

Ik mocht deelnemen aan de Thrillzone leesclub 262, Smeris van Jesper Stein. Hierbij mijn recensie over deze thriller.

Cover
De cover straalt een trieste sfeer uit. Een eenzame man wandelt over een troosteloze brug. Het is koud en guur. Er ligt een gelige waas over de cover heen.

Auteur
Jesper Stein (1965) is een Deense auteur, journalist en misdaadverslaggever. Hij schreef de biografie van de voormalige chef van de Deense AIVD, die een bestseller werd. Met zijn Axel Steen-thrillers won hij al diverse prijzen in Denemarken. Ik heb nog niets van deze auteur gelezen, dus ik laat me graag verrassen. De cover geeft weer dat hij een andere Deense auteur naar de kroon steekt. Dat belooft veel goeds.

Achterflap
Politiecommissaris Axel Steen heeft een dieptepunt in zijn leven bereikt. Hij is verslaafd, heeft bijna geen contact meer met zijn dochter en laat zijn team bij Moordzaken in de steek. Dan krijgt zijn baas de pijnlijke tip dat de Russische maffia erin is geslaagd een mol te plaatsen binnen de Deense politie. Axel staat vanwege zijn drugsgebruik en contacten met de onderwereld onmiddellijk op het verdachtenlijstje van zijn baas.
Terwijl Axel met duizelingwekkende snelheid de afgrond in lijkt te storten, overschrijdt hij al zijn persoonlijke grenzen in de strijd om zijn naam te zuiveren en zijn fragile reputatie te redden. En pas te laat dringt tot hem door dat zijn ex-vrouw een cruciale rol speelt in de zaak.

Afgaande op de achterflaptekst verwacht ik een ruw verhaal vol drugs, drank, criminaliteit en jaloezie. Ik ben erg nieuwsgierig.

Mening
Smeris is een echte politiethriller. Het geeft een prima inkijkje in een undercoveroperatie binnen de politie, hoewel natuurlijk zwaar aangezet en gedramatiseerd. De onderhuidse spanning komt goed over. De schrijfstijl van Jesper Stein is filmisch, to-the-point, grof, nietsontziend en passend bij de gevoelswereld van Axel Steen en de drugswereld waarin hij zich begeeft. Het boek is verdeeld in twee delen. Deel 1 speelt in Kopenhagen, deel 2 hoofdzakelijk op de boerderij waar drugscrimineel Moussa zijn hoofdkwartier heeft. In deel 1 vind ik de sfeerbeschrijvingen van de straten waar Axel Steen doorheen loopt erg mooi beschreven. Smeris heeft een prima plot dat de lezer in deel 1 laat kennismaken met de ruwe, drugsverslaafde Axel Steen als onderdeel van de drugsbende van Moussa en als ex-partner en afwezige vader. Deel 1 vond ik op een gegeven moment ietwat langdradig worden, maar juist op dat moment kwam deel 2 en vond ik het echte plezier in het lezen terug. Deel 2 wijdt meer uit over de handel van Moussa, geeft Axel Steen schwung als undercoveragent en neemt je in een prima tempo mee naar het einde. Vanaf deel 2 had het boek mijn volle aandacht. Dat vind ik erg sterk, want daarmee is de totale verhaallijn stukken verrassender geworden dan ik in eerste instantie dacht. Axels ex-vrouw Cecilie, nu de echtgenote van zijn baas Jens, is een karakter dat me enorm heeft geërgerd. Ze heeft alles voor een evenwichtig en zinvol leven, maar ze waardeert het helemaal niet. Ik vind haar erg ondankbaar en egoïstisch. Ik kon me moeilijk inleven in haar gedachtegang. De ontmaskering van de mol sprak me erg aan en had ik niet verwacht. De mastermind van de bende van Moussa kon ik me eerlijk gezegd niet (meer) voor de geest halen vanuit het eerdere verhaal. Misschien dat de auteur die wat vaker had kunnen benoemen in het boek, dan was die waarschijnlijk beter blijven hangen. Het echte einde laat je achter met vraagtekens die in een volgend deel over Axel Steen kunnen worden beantwoord.
Op basis van Smeris heb ik inmiddels drie eerdere delen over Axel Steen aangeschaft. Die ga ik zeker lezen. Ik ben fan.
Mijn beoordeling
 Plot (verhaallijn): 9 punten, omdat het verhaal goed in elkaar steekt, de structuur logisch is. Ik heb alleen het idee dat de mastermind van de bende eerder in het verhaal te weinig is benoemd.