openbaring jeroen windmeijer tjarko evenboer thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
3
Review date 28 april 2023

Openbaring is het eerste deel van een spannende trilogie over Simon Ryevaar. Hij is een religieus antropoloog die gespecialiseerd is in eindtijdbewegingen: geloofsgroepen die geloven dat het einde van de wereld nabij is. Hij raakt samen met de journalist Nova le Temps verwikkeld in een mysterie rondom een sekte genaamd The Bride en een oude inscriptie die een nieuw licht werpt op het Bijbelboek Openbaring. Hun zoektocht naar de waarheid brengt hen naar verschillende landen en continenten, waar ze gevaarlijke tegenstanders en onthullende geheimen tegenkomen.

Openbaring is geschreven door Jeroen Windmeijer en Tjarko Evenboer, beiden experts op het gebied van de Bijbel en de geschiedenis van het christendom. Ze hebben hun kennis op een knappe manier verwerkt in deze thriller, die bol staat van de verwijzingen naar religieuze teksten, symbolen en tradities. Het boek biedt een verrassend en schokkend perspectief op de Bijbel, dat de lezer aan het denken zet over de oorsprong en betekenis van dit heilige boek. Lezers die bekend zijn met Windmeijer’s eerdere werk zoals De Magdalenacodex weten precies wat ze kunnen verwachten.

Openbaring is een boeiende en leerzame thriller. De inzichten die je krijgt over het Nieuwe Testament en de bijbel in het algemeen blazen je als lezer omver. Vaak vroegen we ons af of de inzichten die Simon opdoet echt zijn of zijn aangedikt ten behoeve van het boek. Lezers met een katholieke achtergrond zullen zich zo nu en dan achter de oren krabben en zichzelf vragen gaan stellen. Het is knap hoe Windmeijer en Evenboer dit zo plausibel neerzetten.

Toch kent Openbaring ook een aantal minpunten. Het verhaal is bijvoorbeeld soms te ingewikkeld en te vol met informatie, waardoor je als lezer de draad kunt kwijtraken of overweldigd kunt raken. De auteurs willen je zo graag meenemen in de alternatieve zienswijze van de eindtijdtheorie dat ze het tot in de puntjes uitleggen. Dit doen ze aan de hand van conversaties en onderzoek tussen de verschillende hoofdpersonen. Hoewel dit over het algemeen enorm interessant is, haalt het je ook uit het verhaal. Dit maakt Openbaring bij tijd en wijlen minder goed leesbaar.

Een ander minpunt van het boek is dat de synopsis achter op het boek niet goed overeenkomt met het verhaal. Er worden twee elementen genoemd die belangrijk lijken voor de plot. Namelijk de dood van Simons vriend in Turkije en de samenwerking met Nova le Temps. Echter, deze gebeurtenissen vinden pas plaats na respectievelijk 160 en 300+ bladzijden, waardoor je als lezer lang moet wachten op de spannende scènes die je verwacht.

Een van de meest interessante aspecten van het boek is het perspectief dat Openbaring biedt op de Bijbel. Het boek laat zien hoe de auteurs een verband leggen tussen de oude inscriptie en het Bijbelboek Openbaring, en hoe ze een alternatieve uitleg geven aan de profetieën over het einde der tijden. Het boek laat zien hoe de Bijbel door de eeuwen heen is geïnterpreteerd en beïnvloed door verschillende culturen en machten, en hoe er verschillende versies en vertalingen van bestaan. Het boek daagt de lezer uit om kritisch na te denken over de bronnen en invloeden van ons geloof. En om open te staan voor nieuwe inzichten en mogelijkheden.

Openbaring is een boeiende en onderhoudende thriller voor liefhebbers van religieuze mysteries en historische avonturen. Het boek biedt een interessante mix van feiten en fictie, die je aan het denken zet over de betekenis van de Bijbel en de rol van het geloof in de wereld. Tegelijkertijd zijn er ook verbeterpunten voor de auteur die ze kunnen oppakken. We kijken uit naar het volgende deel in de trilogie, als deze iets minder als een geschiedenisles leest en zich meer op het verhaal focust. Met Simon en Nova hebben Windmeijer en Evenboer een duo gecreëerd die we met enthousiasme volgen richting de eindtijd.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.