stockholm delete thriller jens lapidus recensie.jpg
Auteur(s) Jens Lapidus
5
Review date 14 april 2016

Jens Lapidus: een schrijver die met zijn Stockholm-trilogie doorbrak. Lapidus: een schrijver die weet waar hij het over heeft als ex-advocaat. Lapidus: de man die de taal van de straat op haast poëtische wijze in boekvorm goot. Lapidus: is back met deel 2 in de serie rondom ex-crimineel Najdan 'Teddy' Maksumic en juriste in spé Emelie Jansson.

Waar Teddy in Viproom nog uit de criminele circuits probeerde te blijven, wordt hij in Stockholm delete er weer in gezogen. In Varmdö wordt een bewaker onaangenaam verrast als hij op een alarm in een landhuis afkomt. Hij treft een bloederig tafereel aan; een hoop troep en een dode man die in zijn gezicht is geschoten. Het spoor leidt naar Benjamin Emanuelsson, zoon van wijlen Mats Emanuelsson, een financiële man die ooit door de maffia werd gebruikt. Emelie, als de advocate die ze inmiddels is, neemt de zaak onder haar hoede. En daarbij roept ze wederom de hulp in van Teddy, die als een soort private investigator aan haar advocatenkantoor gelieerd is. Teddy heeft echter ook zijn eigen zorgen. Zijn neef Nikola is net vrij uit de gevangenis en het criminele circuit trekt hem nog steeds aan. Zo erg zelfs, dat hij wederom in de problemen dreigt te raken bij een bendeoorlog die in de straten van Stockholm plaatsvindt...

Stockholm delete is het tweede deel in de reeks met Teddy en Emelie in de hoofdrol. Het is een echte vintage Lapidus. Waar VIProom het straattaalgebruik van de Stockholm-trilogie iets meer achterwege liet, is met de komst van Nikola de slang wederom terug. En dat is goed, want het was een van de succesvolle, onderscheidende factoren van Lapidus' werk. Pattas, rapmuziek, overtreffende trap-vergelijkingen; het is allemaal weer aanwezig. Tegelijkertijd zijn de andere onderdelen waar Lapidus een patent op lijkt te hebben, ook present; diepgaande personages, een sterk plot én wederom een zeer heftige inkijk in de onderwereld van Stockholm.

Zo worden de karakters van Teddy en Emelie verder uitgediept nadat we in VIProom kennis met ze maakten. Teddy is de crimineel die goed wil doen maar toch aangezogen wordt door zijn verleden; en Emelie is de advocate die succesvol wil zijn, maar tegelijkertijd navolging geeft aan haar eigen normen en waarden. Beiden voeren ze hun eigen innerlijke strijd, wat het verhaal een enorm menselijk gezicht geeft. Want Stockholm Delete is een verhaal over mensen die dingen overkomen en bij de afwikkeling daarvan, hun eigen keuzes maken. Goed of fout, het blijven mensen. Dat is ook de boodschap die Lapidus lijkt mee te willen geven; mensen zijn niet goed of fout, maar vaker grijs dan zwart of wit. Mensen zijn volgens Lapidus een product van hun omgeving.

De plot die Lapidus in Stockholm Delete neerzet, is sterk. Het begint allemaal wazig met de moord in het landhuis, maar gaandeweg vallen de puzzelstukjes op hun plaats en komen de verschillende verhaallijnen nader tot elkaar. Lapidus maakt voor de onthullingen in zijn boek gebruik van chronologische verhaallijnen, maar ook van een politieverhoor van een informant die 'Marina' heet en zich vijf jaar geleden afspeelde. Zijn verhaal, een menselijke tragedie, is een belangrijk onderdeel van de plot. Uiteindelijk vallen in de climax alle puzzelstukjes in elkaar. Natuurlijk zit er ook hier weer een verrassing in die je niet zag aankomen. Of, als je een doorgewinterde thrillerliefhebber bent, misschien juist wel. Dat is direct ook het enige zwakke punt van Stockholm Delete; als je wat gewend bent, is het allemaal niet te verrassend. Maar eigenlijk heeft Lapidus dat ook niet nodig. Hij heeft genoeg andere ijzers in het vuur om van deze menselijke misdaadtragedie een succesverhaal te maken.

Of, om in zijn eigen straatslang te blijven: Lapidus: een eindbaas.

2 mei 2024 7:14

0

De plot die Lapidus in Stockholm Delete neerzet, is sterk. Het begint allemaal wazig met de moord in het landhuis, maar gaandeweg vallen de puzzelstukjes op hun plaats en komen de verschillende verhaallijnen nader tot elkaar. Lapidus maakt voor de onthullingen in zijn boek gebruik van chronologische verhaallijnen, maar ook van een politieverhoor van een informant die 'Marina' heet en zich vijf jaar geleden afspeelde. Zijn verhaal, een menselijke tragedie, is een belangrijk onderdeel van de plot. Uiteindelijk vallen in de climax alle puzzelstukjes in elkaar. Natuurlijk zit er ook hier weer een verrassing in die je niet zag aankomen. Of, als je een doorgewinterde thrillerliefhebber bent, misschien juist wel. Dat is direct ook het enige zwakke punt van Stockholm Delete; als je wat gewend bent, is het allemaal niet te verrassend. Maar eigenlijk heeft Lapidus dat ook niet nodig. Hij heeft genoeg andere ijzers in het vuur om van deze menselijke misdaadtragedie een succesverhaal te maken. Of, om in zijn eigen straatslang te blijven: Lapidus: een eindbaas.