gladiator jens henrik jensen thriller thrillzone recensie.png
Serie Oxen
Auteur(s) Jens Henrik Jensen
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 12 augustus 2022

Om in het Scandi-genre boven het maaiveld uit te stijgen, moet je tegenwoordig van écht goede huize zijn. Want met kwaliteit, stroomt tegelijkertijd ook de middelmaat -of zelfs daaronder- mee. Toch zie je ook nog steeds parels de grens oversteken. ThrillZone ziet in de Deense thrillerauteur Jens Henrik Jensen een van die grootmeesters. Zijn reeks rondom Oxen, de getormenteerde oorlogsveteraan, is van hoge kwaliteit. De nieuwste in deze serie heet Gladiator.

In Gladiator is Niels Oxen als onderdeel van zijn PTSS-behandeling, onderweg als begeleider van een groep Deense veteranen. In de wildernis hebben we een teambuildings- en traumaverwerkingsuitje, wanneer het nieuws doorsijpelt dat er links en rechts oud-militairen worden gedood.

Wanneer Oxen thuiskomt, blijkt dat zijn hulp nodig is voor het vinden van de dader. De PET, de Deense speciale politie-eenheid, gaat samen met Oxen op jacht naar het motief en de schutter. Maar dan verdwijnt Oxen spoorloos…

Jensen brak alweer een tijdje geleden door met De hondenmoorden, waarin hij een getormenteerde Niels Oxen liet opdraven. Oxen moest toen met een grootse vijand in gevecht, maar dat deed hij niet zelf; ook Margarethe Franck en ex-politieman Axel Mossmann hielpen mee. Het is dan ook fijn voor de fans van de serie -waarvan Gladiator alweer deel vijf is- dat deze karakters opnieuw op het toneel verschijnen. En ook in dit boek worden de personages nog weer iets verder uitgediept. Zo vecht Oxen tegen PTSS, en moet Mossmann dealen met zijn gedwongen pensionering. Het maakt van deze protagonisten menselijke karakters, maar tegelijkertijd is Gladiator daardoor geen stand alone. Je moet eigenlijk de vorige delen ook hebben gelezen om het volle potentieel van het boek te zien. Overigens is het ook noemenswaardig dat Jensen de tijd vindt om een nieuwe, interessante personage ten tonele te brengen. Het is de jonge agente Sally Finnsen, van de afdeling Vermiste Personen. Zij heeft haar eigen aandeel in het boek, en doet dat niet onverdienstelijk. Een blijvertje, is de inschatting.

Jensen onderscheidt zich in het Scandi-genre door het hanteren van een eigen schrijfstijl. daardoor is het een auteur met een eigen geluid. Korte, filmisch geschreven hoofdstukken waarin het speurwerk wordt gedaan, maar er ook veel ruimte is voor actie. Met name in het tweede deel van Gladiator gaat de auteur los met uitgebreid beschreven vechtscenes, en een ‘whodunnit’ van heb-ik-jou-daar. Want de plot is spannend, hoewel het eerste deel van het boek soms riekt naar een dertien-in-een-dozijn-thriller. Dat is het echter totaal niet; want wanneer de auteur opschakelt, komt de echte spanning en snelheid erin en moet de lezer zich goed vasthouden. Want een achtbaanbelevenis is het en met een uitkomst die de wenkbrauwen doet fronsen.

Let wel, door de actie zullen er ook lezers zijn die dit in het Scandi-genre niet zoeken. Maar het maakt van Jensen een echte vintage, authentieke schrijver. Overigens is Jensen ook maatschappijkritisch. Hij steekt zijn mening niet onder stoelen of banken wat hij vindt van de opvang van Deense oorlogsveteranen, waarvan velen in de goot belanden na hun terugkeer uit oorlogsgebied. Mocht een Deense politicus dit boek meenemen op vakantie, heeft diegene huiswerk na de tijd.

Gladiator is wederom een heerlijke vintage Jensen. Op een slimme, eigen wijze weet Jens Henrik Jensen zijn lezers aan zich te binden. Een spannend, goed geschreven boek. Aanrader!