horen, zien, zwijgen jd barker thriller recensie.jpg
Serie Sam Porter
Auteur(s) J.D. Barker
5
Review date 4 juli 2023

Chicago is al ruim vijf jaar in de ban van een seriemoordenaar die kinderen ontvoert, martelt en vermoordt. De dag na de ontvoering ontvangen de ouders het oor van hun kind. De volgende dag de ogen en tot slot de tong. De moordenaar lijkt zijn slachtoffers at random uit te kiezen.

Als bij een busongeluk een man verongelukt vindt men een pakketje met een zwart lint, waarin een oor zit. Detective Sam Porter denkt hiermee de moordenaar op een presenteerblaadje aangereikt te krijgen. Al snel wordt duidelijk welke tiener vermist is. Porter en zijn team hebben 72 uur de tijd om het slachtoffer te vinden. Een race tegen de klok. Gedurende de zoektocht lijkt de moordenaar de touwtjes nog steeds in handen te hebben. Porter begint te twijfelen; is de échte moordenaar verongelukt of loopt hij nog vrij rond?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; Horen, zien, zwijgen is een grandioos debuut van J.D. Barker! Man, man, man wat een thriller… van begin tot eind zit het steengoed in elkaar. Conclusie: dé thriller van dit moment die je gelezen móet hebben. Horen, zien, zwijgen bezit alle ingrediënten die je van een thriller mag verwachten. Snelheid, bloedstollende spanning, een duistere omgeving en goed uitgewerkte, zeer interessante personages. Alles klopt!

J.D. Barker weet de lezer vanaf de eerste bladzijde aan het boek te kluisteren. Hij heeft een prettige, vlotte schrijfstijl en de hoofdstukken vlieg je in sneltreinvaart door. Deze stijl lijkt hierdoor een beetje op de boeken van MJ Arlidge en Robert Bryndza. Barker heeft aan alles veel tijd en aandacht besteed waardoor nergens uit op is te maken dat dit een debuut is. De auteur is in het schrijven van romans gepokt en gemazeld, maar mag zich vanaf nu van ons richten op het thrillergenre.

De personages zijn zorgvuldig gekozen. Detective Sam Porter en collega Clair, slachtoffer Emmory en de dader wisselen elkaar in rap tempo af. Detective Sam Porter is een krachtig personage dat de afgelopen periode het nodige voor zijn kiezen heeft gehad. Hij is zijn steun en toeverlaat, de liefde van zijn leven, kwijtgeraakt. Porter worstelt met dit verlies en zit daardoor tijdelijk thuis. Voordat hij weduwnaar werd had hij zijn tanden gezet in het vinden van de seriemoordenaar. Als deze bij het ongeluk wordt gevonden, kan hij dan ook niet anders dan zijn werk hervatten en op zoek naar het slachtoffer.

De dader krijgt gedurende het verhaal steeds meer een identiteit. De auteur weet dit te doen door vanuit het verleden het slachtoffer uit te bouwen tot wie hij nu is.

Barker neemt je mee met detective Porter op zoek naar het slachtoffer. Zoals gezegd weet de auteur de spanning er vanaf het begin in te brengen en dit zwakt geen moment af, sterker nog: de spanning wordt gedurende het verhaal steeds verder opgevoerd. Barker weet keer op keer te verrassen en het nog gruwelijker te maken dan het al was. De gebeurtenissen zijn luguber, de spanning is om te snijden en de karakters staan als een huis. De frequent thrillerlezer wordt op zijn wenken bediend en het boek lijkt klaar voor een verfilming.

De climax is grandioos en even luguber als de rest van het verhaal. Barker is er in geslaagd een bloedstollend, spannend debuut te schrijven. In de climax is alles tot in de kleinste details uitgewerkt. Knap staaltje vakwerk. We kunnen niet wachten op een volgend deel met Sam Porter in de hoofdrol, want dit smaakt naar meer.

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.