augustus j.d. barker thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) J.D. Barker
3
Review date 19 december 2022

Tijdens het bezoek aan het graf van zijn ouders ontmoet de achtjarige wees Jack Tatcher een meisje, genaamd Stella. Jack is direct weg van haar. Helaas voor hem komt al vrij snel na hun ontmoeting  een mysterieuze vrouw naar hen toe die Stella dwingt in te stappen in een witte SUV.
Wekenlang keert Jack terug naar de begraafplaats, omdat hij hoopt haar weer te ontmoeten. Maar altijd tevergeefs. Totdat hij het graf van zijn ouders een jaar later weer bezoekt en de witte SUV opnieuw opduikt.

Tegelijkertijd wordt rechercheur Faustino Brier gekweld door een aantal onopgeloste moordzaken. Ieder jaar op 8 augustus wordt er een lijk gevonden. Een volledig verbrand lichaam, maar de kleding intact. Tot op heden geen spoor van de dader…

Enkel aanknopingspunt tot nu toe is Jack die vier jaar geleden zijn ouders verloor door een aanrijding met een witte SUV. Zijn vingerafdrukken zijn gevonden op de ID-kaart van het laatste slachtoffer.
Maar de jongen is nog maar een kind. Die kan onmogelijk iets met deze moordzaak te maken hebben…toch?

Auteur J.D. Barker woont met zijn gezin in Amerika. Hij brak door met een bloedstollende trilogie die startte met Horen, zien, zwijgen met rechercheur Sam Porter in de hoofdrol. Daarna verscheen de stand alone De beller op lijn vier. Allen steengoede boeken en verplichte kost voor iedereen die houdt van een bloedstollende thriller. De recensies kun je nog eens teruglezen door boven deze recensie op de naam van de auteur te klikken. Barker heeft een kenmerkende stijl: hij schrijft rauw, luguber, bloedstollend spannend en als lezer word je vanaf de eerste bladzijde het verhaal ingezogen. Hij heeft inmiddels ook een tweetal boeken samen met James Patterson op zijn naam staan, die overigens iets minder positief werden ontvangen.

Om maar direct met de deur in huis te vallen, Augustus is andere koek dan we van Barker gewend zijn. Waar hij in zijn voorgaande boeken in korte tijd veel liet gebeuren en de spanning van begin tot eind voelbaar aanwezig was door de rauwe en lugubere gebeurtenissen, heeft hij het in Augustus over een andere boeg gegooid. Augustus is een boek van formaat en telt ruim zeshonderdvijftig bladzijden. Op zich niet zo erg als je fan bent van het werk van Barker. Normaal gesproken kun je daar geen genoeg van krijgen.
Maar dit keer is dat anders.

Het boek is opgebouwd uit zes delen. Ieder deel start met een quote uit Grote verwachtingen van Charles Dickens. Dit werk heeft een prominente rol in het verhaal en komt meermaals terug. Barker start met een ode aan Stella, waarin direct een duistere gebeurtenis plaatsvindt. Daarna zijn we op 8 augustus op de begraafplaats waar Jack Tatch, 8 jaar oud, met zijn tante Jo het graf van zijn ouders bezoekt en Stella ontmoet. Ieder deel heeft een aantal hoofdstukken en met enige regelmaat wordt de tijd aangeduid.

We leren de personages steeds beter kennen, want daar neemt Barker uitgebreid de tijd voor.
Naast Jack, volgen we de rechercheurs Brier en Fogel en krijgen we steeds een rapportage van een observatieteam.

Als lezer heb je echter na lange tijd nog geen enkel idee waar het naartoe gaat. Er gebeurt voor een auteur die graag rauwe, lugubere gebeurtenissen beschrijft maar weinig echt spannends. Barker weet je echter wel nieuwsgierig te houden door het mysterie rondom Stella en de vrouw maar dat maakt niet alles goed. Veel lezers zullen namelijk het gevoel hebben zich regelmatig er doorheen te moeten worstelen. Wie Barker niet kent en dus onwetend van zijn stijl en kwaliteit dit boek oppakt, loopt het risico vroegtijdig af te haken. Maar, de aanhouder wint; want wanneer je Augustus dichtslaat, zul je toch blij zijn het boek uit te hebben gelezen. In de laatste tweehonderd bladzijdes komt er namelijk langzaam maar zeker meer vaart in het verhaal en vallen er veel puzzelstukjes op zijn plek. Op dit moment heb je dan al met een aantal personages een zekere band opgebouwd, doordat je ze goed hebt leren kennen. Daarbovenop volgt nog een spannende ontknoping die veel goed maakt.

Barker heeft in Augustus medische experimenten verwerkt en gecombineerd met bovennatuurlijke krachten. Door de jaren heen werd zichtbaar wat voor invloed dit op een aantal mensen had en welke gevolgen dit aannam. Barker weet dit goed over te brengen en weet hiermee een zekere mate van spanning en mysterie op te bouwen. Het blijft echter wel wennen, omdat dit niet iets is wat de schrijver eerder heeft gedaan. Desalniettemin weet hij het verhaal op spannende wijze af te ronden en heeft hij dus nog een fijne  verrassing voor de lezer in petto.

Het had echter best beknopter gekund. De veelheid aan bladzijdes maakt dat het verhaal af en toe erg stroperig is. Barker gaat namelijk veel in op details die er niet altijd toe doen. Dit haalt de vaart en spanning uit het verhaal.

Barker gooit het met Augustus over een andere boog en heeft groots geïnvesteerd in diepgang van de personages  gecombineerd met een mysterieuze, bovennatuurlijke verhaallijn. Je moet ervan houden, maar de volhouder wint; want na het omslaan van de laatste bladzijde blijf je achter met een gevoel van nieuwsgierigheid naar wat hij nog meer voor hen in petto heeft!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.