zonneschaduw jasper t scott recensie science fiction thrillzone.jpg
Auteur(s) Jasper T. Scott
Uitgeverij(en) Iceberg Books
4
Review date 23 september 2022
Categories Science Fiction

Toen uitgeverij Iceberg Books vorig jaar Stelsel Onbekend op de Nederlandstalige markt bracht, deed dat veel Science Fiction-liefhebbers plezier. De auteur, Jasper T. Scott, is immers een begrip in dit genre, waar hij in thuisland Amerika al bijna 20 SF-boeken schreef. Zijn handelsmerk is de vliegensvlugge vaart die hij zijn verhalen meegeeft. Zijn stijl van schrijven wordt vergeleken met de bekende verhalen uit Independence Day en Alien. Weet hij de lezer ook in Zonneschaduw, zijn tweede Nederlandstalige pennenvrucht, te vermaken?

Bill Steele dacht het zorgeloze leven van een hoteleigenaar op een tropisch eiland te gaan leiden, maar de praktijk wees helaas anders uit voor hem. Een kapotte waterleiding, hoge prijzen en zeurende klanten zijn dagelijkse kost en maken het hem niet gemakkelijk. En daarnaast dient hij ook nog te dealen met zijn puberdochter Beth, die letterlijk de pestkoppen uit haar klas van zich af slaat en daardoor op het punt staat geschorst te worden. Alle zorgen en stress maken plaats voor een heel ander soort bedreiging als op een dag ineens de zon verdwijnt en het hele eiland wordt verduisterd. Even later vallen er meteoren uit de hemel.

De paniek op het resort breekt uit. Wat is er aan de hand? Zijn het de plotse gevolgen van een natuurramp of wordt de aarde aangevallen door buitenaardse wezens? Zoals het een echte gastheer betaamt bekommert Bill zich om de veiligheid van zijn gasten, maar al snel merkt hij dat ze te maken hebben met een wrede vijand die nietsontziend mensen vermoord. Komen ze hier nog levend vandaan?

Sla Zonneschaduw open en je staat direct ‘aan’ als lezer. Van een rustige, relaxte opbouw is nauwelijks sprake, want Jasper T. Scott houdt van actie en die krijg je dan ook in flinke porties toegediend. En gelukkig doet de ervaren auteur dit op de juiste wijze. Zonder poespas raast hij door de korte hoofdstukken, terwijl hij de lezer net genoeg adempauzes gunt, zodat de personages en de situaties voldoende uitgediept worden.

Op het begin is het nog onzeker wat er precies aan de hand is en waarom juist dat eiland wordt aangevallen. Maar wanneer blijkt dat er sprake is van moordlustige aliens schiet het verhaal in de maximale versnelling. Vluchtende gasten, helse achtervolgingen, spannende scénes in het duister en een horrorachtige tafereel bij het zwembad; de vaart zit er lekker in en het puntje van de leesplek zal meerdere malen opgezocht worden.

Gaandeweg worden de beweegredenen duidelijk, en verandert de situatie voor de hoofdpersonages drastisch. Niet iedereen is namelijk meer te vertrouwen door toedoen van de buitenaardse aanval. En doordat het gehele eiland in quarantaine zit, is vluchten onmogelijk. Zowel de bewoners als de hotelgasten zitten als ratten in de val en zijn afhankelijk van de op touwen gezette reddingsactie van Bill, Beth, ex-soldaat Don, virus-deskundige Ashley en een groep mariniers. Scott schrijft zijn verhaal op een filmische wijze; het gegil, de chaos, de angst en de moed van sommige karakters zijn voelbaar en levendig.

Zonneschaduw is zinderend Science Fiction-vermaak. Jasper T. Scott is erin geslaagd om de lezer van begin tot eind mee te nemen in deze heerlijke SF-rollercoaster. Geen enkel moment komt de gedachte op waarom er bepaalde (lokale) keuzes worden gemaakt, en waarom er nauwelijks reactie is vanuit de rest van de wereld. Pas na het lezen zou je jezelf deze vragen kunnen stellen, maar dan heb je de onderhoudende en plezante achtbaanrit al achter de rug. Een compliment voor dit talent van deze auteur. De Nederlandstalige SF-fans zullen uitkijken naar meer!