De omslag afbeelding van het boek Verkapt
Auteur(s) Janneke Bazelmans
Uitgeverij(en) Godijn Publishing
3
Review date 10 februari 2017

Momenteel combineert ze een adviespraktijk met onderzoek en publicaties. Rode draad in al haar werkzaamheden is milieu- en klimaatrecht, productieketens en duurzame projecten in ontwikkelingslanden. Zij studeert rechten in Amsterdam en werkt achtereenvolgens bij het openbaar ministerie op de afdeling milieuzaken, als milieuadvocaat en docent-onderzoeker bij de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is Janneke Bazelmans (1974) milieujurist, onderzoeker en auteur. Haar debuut (Verpakt), hoe kan het anders, beschrijft de ontbossing en uitputting van gronden in Indonesisch Borneo, ter verrijking van de hoogontwikkelde westerse wereld.

Professor Van der Hoeven selecteert Nora van Severingen, studente masterstudie duurzame bedrijfsvoering, voor een stage op Indonesisch Borneo. Daar is beheerder Bernardus Andreas druk met het ontwikkelen en uitbreiden van de eerste duurzame palmolieplantage, PT Palmoil. Nora krijgt Tonak Juling toegewezen als stagebegeleider en met hem gaat ze een oriëntatie- en kennismakingsrondje doen. Haar primaire taak bestaat uit het stimuleren van oorspronkelijke bewoners om het aangeboden pakket vergoedingen, waaronder een klein stukje land, scholen voor kinderen en ziekenhuizen, te accepteren in ruil voor hun al generaties lang, gebruikte grond. Uit de reacties maakt ze op dat het gros van de bewoners niet zit te wachten op de massale ontbossing van de regenwouden en de consequenties die dat heeft voor, bijvoorbeeld, de orang-oetans.
Als er bij haar een groeiende argwaan begint te ontstaan en ze naar aanleiding daarvan wat onderzoek doet, ontdekt ze zaken die in het geheel niet in overeenstemming zijn met de breed gecommuniceerde doelstellingen van PT Palmoil.

Met Verkapt als eerste, maar hopelijk niet laatste, thriller van de hand van Janneke Bazelmans, brengt ze een duidelijke boodschap over op haar lezers. Al vrij snel ontdekt de jeugdige en enigszins naïeve Nora dat financiële belangen niet altijd goed matchen met een duurzame natuur. Die tegenstrijdigheid weet de auteur goed weer te geven door de rol van Nora uitstekend uit te diepen en haar groeiende ergernis over de ontberingen van de menselijke en dierlijke bewoners van het eiland, op een expliciete wijze te beschrijven. Andere personages worden, mits ze een rol van enige betekenis spelen, op eenzelfde wijze neergezet, waarbij geuite emoties in relevante situaties een belangrijk onderdeel vormen.
Inhoudelijk doet Verkapt een beetje denken aan het verhaal over exploitatie van tabaksplantages in Tandem van Jacob Vis, met dien verstande dat Nederlands-Indië destijds een Nederlandse kolonie was en Borneo niet. Maar beiden beschrijven een verhaal van onderdrukking en uitbuiting van de bevolking, diefstal van land en vernieling van de bestaande cultuur door, helaas eigen landgenoten.

De schrijfstijl van Bazemans is heerlijk leesbaar, details waar ze van belang zijn en grote lijnen als het verhaal dat toestaat. Met veel aandacht voor beschreven emoties van mens en dier, weet ze het leed dat hen wordt aangedaan op een dusdanige wijze te verwoorden waardoor het voorstellingsvermogen weinig moeite hoeft te doen om er aandoenlijke beelden bij te vormen. Natuurlijk heeft ze aan haar eigen gedrevenheid een gedegen partner om dit verhaal met veel overtuigingskracht en zelfbewustzijn aan de gemeenschap over te brengen. Daarnaast is Verkapt ook een boeiend geschreven avontuur waarin een langzaam opbouwende spanningslijn zich naar een verrassende ontknoping ontwikkelt. Maar de boodschap die er overduidelijk maar niet verwijtend in wordt meegegeven, zal bij de meeste lezers meer dan volledig doordringen.

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.

1 mei 2024 16:36

0