de villa james patterson thrillzone recensie thriller.jpg
Auteur(s) James Patterson
4
Review date 2 februari 2021

Heftige moorden op zes volwassenen en een tweejarig meisje in “De Villa” schrikken Sullivan County op. De County’s Sheriff, Emma Williams, zit bovenop het onderzoek en vindt het ene na het andere bewijs tegen vier Rangers van een bijgelegen leger station. Jeremiah Cook en zijn elite onderzoeksteam worden gestuurd door Quantico om hun eigen onderzoek te doen, gewoonte bij een zaak waarbij het leger betrokken is. Zij stuiten op veel weerstand tijdens hun onderzoek. De hoofdvraag: sinds wanneer laten zulke professionals zich zo makkelijk vangen?

De villa is geschreven door James Patterson en Brendan Dubois. Patterson werd wereldwijd bekend mede door zijn boeken over forensisch psycholoog Alex Cross en de Woman’s Murder Club-reeks (lees hier onze recensies). Menig thriller fan zal dan ook wel één of meerdere boeken van hem in de kast hebben staan. Brendan Dubois is een nog wat minder bekende naam. In Nederland is hij voornamelijk bekend van De laatste dagen van Amerika (lees hier onze recensie). De twee auteurs zijn echter al vaker samen opgetrokken en De villa is inmiddels hun vijfde boek samen.

Als in Sullivan County al het bewijs lijkt te wijzen richting een team van vier Rangers van een nabijgelegen leger station, wordt Jeremiah Cook samen met zijn eliteteam op pad gestuurd om onderzoek te doen naar het beschuldigde “ninja-team”. Jeremiah staat aan het hoofd van een bijzonder team die enkel de speciale zaken krijgt toegewezen. Het team is dan ook uniek in zijn samenstelling, Cook is Majoor in het leger. Andere leden van het team zijn York, speciaal agent van de CID, Pierce, Huang en Sanchez. Respectievelijk een advocaat, psychiater en oud LAPD-agent. Als lezer ga je samen met het team van Jeremiah op onderzoek uit en al snel trek je de getrokken conclusies in twijfel.

Als je een typisch James Patterson boek verwacht, kom je van een koude kermis thuis. Na met veel plezier de succesvolle thrillerreeksen Alex Cross en The Women’s Murder Club te hebben gelezen, was De villa een kleine teleurstelling. Wie weet is dit het feit dat het boek is geschreven met co-auteur Brendan Dubois. De opzet van het boek is in de basis niet verkeerd: het start met een rustig hoofdstuk, waarna de actie in volle hevigheid losbarst. Ondanks de actie is het moeilijk om in het verhaal te komen, onder andere door de typische Amerikaanse legercultuur die voor veel Europeanen toch een ver van je bed show is. Toch kom je na een aantal hoofdstukken wat beter in het verhaal en raak je benieuwd naar de afloop.

Het team van Jeremiah Cook wordt voor het eerst geïntroduceerd in De villa en lijkt direct te worden weggezet als een nieuwe start van een serie. Het bijzondere team opereert buiten de grenzen van de militaire politie en schuwen de tripjes rond de wereld niet. Alle ingrediënten zijn daar om het een succesvolle start te maken. Het is dan ook jammer dat, ondanks dat er genoeg in het verhaal gebeurt, de personages zich niet echt ontwikkelen. De namen van de karakters uit het boek klinken veel in dezelfde richting (bijvoorbeeld Cook, York, Moore), waardoor het tijdens de lastige start moeilijk is hen te onderscheiden. Naarmate je beter in het verhaal komt, speelt dit natuurlijk geen rol meer.

Toch is De villa een fijn en vermakelijk verhaal. Met korte hoofdstukken zit de vaart er lekker in en heb je continue het gevoel ‘ah, nog eentje!’ we kijken dan ook vol enthousiasme uit naar een nieuw deel met het team van Jeremiah Cook in de hoofdrol.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.

23 april 2024 1:12

0