hoeren en godinnen ingen wagenaar thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Ingen Wagenaar
Uitgeverij(en) Paris Books
4
Review date 24 januari 2022

Ingen Wagenaar woont in Breda, met haar 3 zonen en haar ‘zwarte koningin’. (= haar hond). Ze is beeldend kunstenaar en verhalenverteller. In al haar werk wil ze mensen inspireren.. Juist in deze overgangstijd wil ze mensen in hun bewustwording ondersteunen. Dit doet ze door haar boeken, maar ook haar kleurrijke schilderijen, lezingen, readings en coachsessies.  Haar debuutroman was De ziel, de rugzak en de zwarte koningin, een innerlijk reisverhaal vol vrijheid en humor. Hoeren en godinnen, een verhaal voor het slapengaan is haar tweede boek.

Het boek start met een flinke sprong terug in de tijd (280 v. Chr.), waarin we lezen over Etrurië (streek in het huidige Italië) waar de verhalen werden verteld voor het slapengaan, door vrouwen aan hun kinderen, waarin levenswijsheid doorgegeven werd. Deze kennis wordt later verborgen, tot de wereld er aan toe zal zijn, om de boodschap opnieuw te ontvangen.

In het nu ontmoeten we Fee die voor haar promotieonderzoek als antropologe naar Italië gaat. Een nuchtere vrouw, die soms wonderlijke dromen heeft en is opgevoed door haar liefdevolle oma, die juist veel spiritueler in het leven staat. Fee ontdekt dat ze niet bij toeval in deze streek terecht komt, maar dat haar familie daar haar oorsprong vindt.

Op zoek naar een vermeende Etruskische schat krijgt ze medewerking van enkele goedbedoelende Italiaanse collega’s, maar er zijn ook anderen. Mensen, die de schat zelf willen vanwege de financiële waarde of vanuit het Vaticaan, die ervoor zorg willen dragen dat de boodschap niet geopenbaard wordt. Ook vanuit haar voorouderlijke familielijn krijgt ze op bijzondere wijze ondersteuning bij deze zoektocht. Hoe dichter bij ze bij de schat komen, hoe heviger de strijd oplaait…

Er ontstond groot tumult. Het geluid van het schot resoneerde, de echo ervan kwam als een enorme bliksemslag terug. Iedereen beschermde zijn oren voor de harde klap. Alfia en Fee gilden. Een film leek zich in slot motion af te spelen.

Qua opzet doet het verhaal denken aan een Indiana Jones of Dan Brown verhaal. De insteek om via dit spannende gegeven de lezer tot bewustwording aan te zetten wordt mooi vormgegeven. Er is oog voor de omgeving en de cultuur waarin het verhaal zich afspeelt. Hierin lees je de kunstenaarsblik van Ingen Wagenaar.

Een bloedhete dag in mei en Alfia zit op haar knieën, met haar neus bijna op de grond. Uiterlijk het toonbeeld van een ongewassen zwerfster, innerlijk een zonnetje en zo blij als een kind. Een slobberbroek gecombineerd met een eens wit T-shirt en met een grijns van triomf op haar besmeurde gezicht.

Fee wordt een mens van vlees en bloed door de aandacht die er is voor haar persoonlijke kijk op de dingen die ze meemaakt, zowel vanuit haar aardse nuchterheid, als haar ingevingen en visioenen. Ook haar collega’s Alfia en Alexandro komen tot leven. De relaties tussen hen worden uitgediept en ontwikkelen zich, waardoor het thema ‘evenwicht tussen het mannelijke en het vrouwelijke’ tot uiting komt. Tijdens de zoektocht naar de schat ontdekt Fee wie ze zelf is en wat er voor haar belangrijk is in het leven. De boodschappen van haar oma helpen haar daarbij:

‘Je bent hier om te leren. En ik weet uit eigen ervaring wat een potentie en energie er vrijkomt als je jezelf bevrijdt van je verborgen, donkere kant. Zoals ik zei, ontluisterend in eerst instantie maar bevrijdend als je de drempel over bent en het aangaat.’

Door deze diepgang en vertrouwdheid met de hoofdpersonen wil je als lezer dat het verhaal goed afloopt en zeker tegen het einde van het boek, als het echt spannend wordt, is wegleggen geen optie meer!

Hoeren en godinnen, een verhaal voor het slapengaan is een spiritueel verhaal waarin Ingen op bijzondere wijze mystiek en een liefdesverhaal weet te combineren met de spanning van een thriller.

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.