uitgespeeld inge spaan thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Inge Spaan
Uitgeverij(en) Letterrijn
3
Review date 7 december 2021

Op een lijstje met de meest sprankelende beroepen zal accountant niet direct bovenaan staan. Toch is Inge Spaan van huis uit accountant en dat bevalt haar uitstekend. Inge Spaan heeft altijd al een passie gehad voor schrijven, maar deze creatieve eigenschap is lange tijd onderbelicht geweest. In 2017 besluit ze haar pennen af te stoffen en haar oude liefde nieuw leven in te blazen. Met haar eerste thriller Oververhit behaald zij een finale plaats in de manuscriptenwedstrijd van Uitgeverij Crime Compagnie. Nu is het tijd voor haar tweede thriller: Uitgespeeld.

“Terwijl ze met haar vingers haar neus dichtdrukte en haar ogen stijf gesloten hield, knielde ze voor de emmer en slurpte als een hond.”

De ouders van journalist Laura Dijkman zijn al enkele jaren gescheiden als de vader van Laura plotseling overlijdt. Laura heeft geen broers en zussen en wil zelf de uitvaart van haar vader organiseren. Als zij de kleding uitzoekt die hij in de kist zal dragen doet zij een vreemde ontdekking. In de kleding vindt zij een routekaart die leidt naar de vindplaats van een oudere man die met geweld om het leven is gebracht. Ook de vrouw van deze man is al enkele weken vermist en men is bang dat haar hetzelfde lot wacht als zij niet snel gevonden wordt. Maar wat heeft de vader van Laura te maken met deze mysterieuze verdwijningszaak die al een tijdje het landelijke nieuws domineert?

Het idee dat haar vader is betrokken bij de verdwijning van het echtpaar Timmer beangstigt Laura en zij besluit de betrokkenheid van haar vader verder te onderzoeken. Al snel blijkt het te gaan om de ouders van Rogier Timmer. Rogier was vroeger een klasgenoot van Laura, maar hij was een echte onruststoker. Samen met haar collega Leendert duikt Laura in de zaak. In zijn vrije tijd is Leendert erg actief met online games. Zijn favoriete spel is Klopjacht, waarbij Leendert in de rol van rechercheur een moordzaak moet oplossen. Als de fictieve moordzaak uit het spel Klopjacht steeds meer overeenkomsten vertoont met de verdwijning van het echtpaar Timmer hebben Laura en Leendert de sleutel in handen om de waarheid te achterhalen en een dramatische afloop van de verdwijningszaak te voorkomen.

“Hoelang ze al op deze manier zit weet ze niet, maar haar ledematen worden zwaar en haar handen tintelen. Langzaam trekt ze haar armen in, slaat ze om haar eigen schouders en wiegt zachtjes heen en weer.”

Inge Spaan bouwt Uitgespeeld op met verschillende, relatief korte, hoofdstukken, die zijn geschreven vanuit het perspectief van de verschillende personages. Op een knappe manier houdt Spaan de lezer betrokken bij het verhaal zonder dat hiervoor echte cliffhangers nodig zijn. De plot is niet origineel, maar de auteur heeft wel een bijzondere invalshoek gevonden door de overeenkomsten met een online game te gebruiken. Jammer genoeg betreft het een fictief spel en geen spel dat wij, als lezer, zelf gespeeld zouden kunnen hebben.

Regelmatig geeft Inge Spaan ons een inkijkje in het huwelijk van het echtpaar Timmer en dit geeft een ongemakkelijk gevoel. Had het echtpaar Timmer eigenlijk wel een gelukkig huwelijk? En hadden hun kinderen een prettige jeugd? Uit deze passages blijkt dat Inge Spaan het verhaal een goede emotionele lading weet mee te geven, maar wat ons betreft blijven de vader/dochter relatie tussen Laura en haar vader en de ontluikende liefde tussen Laura en Leendert wat onderbelicht. Een verdieping in deze relaties zou het boek direct naar een hoger niveau tillen.

Ondanks enkele schoonheidsfoutjes – in het begin van het boek is de zoon van het echtpaar Timmer jonger dan zijn zus en enkele hoofdstukken later is hij ouder dan zijn zus – is Uitgespeeld een vermakelijke thriller. Als accountant heeft Inge Spaan gekozen voor een goed gestructureerde opbouw, waarbij de realiteit zelden uit het oog verdwijnt. Wat ons betreft mag Inge Spaan haar creativiteit nog meer de vrije loop laten en wat vaker het randje tussen fantasie en werkelijkheid opzoeken.

Al met al is Uitgespeeld een heerlijke polderthriller om tijdens de donkere dagen voor kerst knus mee weg te duiken in de hoek van de bank. Op deze plek in huis hadden wij deze nieuwe thriller van Inge Spaan al snel uitgespeeld.

Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.