undercover ramkraak hugo luijten thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Undercover
Auteur(s) Hugo Luijten
Uitgeverij(en) Lannoo
4
Review date 31 januari 2022

Hugo Luijten is een in Antwerpen woonachtige schrijver die in 2021 is genomineerd voor de Gouden strop met Undercover – Alles of niks. Met het kortverhaal Handbagage heeft hij de Zilveren Strop gewonnen. Eerdere thrillers van zijn hand zijn Verast (2018), De Brexitmoorden (2019) en Het jaar van de Slang (2020). De recensies lees je als je hierboven op ‘auteur: Hugo Luijten’ klikt. Ramkraak is het tweede deel uit de Undercover-serie.

Bob Lemmens wordt door zijn superieuren uit het veld gehaald en op kantoor ‘gezet’. Uiteindelijk moet hij een collega gaan begeleiden bij een nieuwe missie, waarbij het doel een bende plofkrakers is. Men wil graag dat Bob zijn ervaring overbrengt op een infiltrant, totdat deze laatste spoorloos verdwijnt in de Limburgse grensstreek. De plofkraken worden steeds gewelddadiger en als de infiltrant onvindbaar blijft, begint voor Bob een race tegen de klok. Kan hij nieuwe slachtoffers voorkomen en volgt hij zijn instinct, of de instructies van zijn leidinggevenden?

Zoals de titel al doet vermoeden is de thriller gelinkt aan de Netflix-serie Undercover, waarbij in dit geval de serie er eerst was. Tijdens de eerste paar pagina’s wordt de lezer direct in de sfeer van de Netflix-serie  gezogen. Bob Lemmens (gespeeld door Tom Waes in de serie) wordt door Luijten één op één vertaald in het boek en komt bijna letterlijk tot leven. Het taalgebruik sluit perfect aan bij de serie en de lezer leest de woorden met de stem van Tom in zijn achterhoofd. Ook zijn leidinggevende Nick (gespeeld door Manu Kerstens in de serie) speelt dezelfde rol en zijn woorden lees je ook met zijn stem ‘erbij’.

Vanuit de Netflix-serie zijn dit de personages die in het boek op de voorgrond treden. Daarnaast heeft ook Ferry Bouman heeft een rol, wat het voor zijn fans toch extra leuk maakt.

Bob werkt zich ouderwets ‘in de nesten’ en moet creatief zijn om zich er ditmaal opnieuw uit te gaan redden. Zeker als blijkt dat hij een oude bekende tegenkomt. Het succes van deze thriller ligt in de herkenbaarheid van personages en ook de verhaallijn die zo vertaald zou kunnen worden naar een vierde deel van de serie. Wel vliegen de 227 pagina’s voorbij, wat het tevens een ‘snelle’ thriller maakt. Dit komt soms over alsof de gebeurtenissen elkaar te snel opvolgen. Luijten had hier meer ruimte kunnen nemen om het verhaal verder uit te diepen en zo de lezer nog meer pagina’s aan het boek gekluisterd te houden.

De verhaallijn kwam in samenspraak met ‘De Mensen’ (het productiehuis van de Netflix serie Undercover) tot stand. De boeken staan los van de gebeurtenissen in de Netflix-serie, wat dat betreft is het risico op spoilers niet aanwezig. Dit deel is ook prima zelfstandig leesbaar voor het geval je deel 1, Alles of niks, niet hebt gelezen.

Fan van de Netflix-serie Undercover? Dan is dit boek hoe dan ook een aanrader. Voor wie deze serie niet heeft gekeken blijft het een interessant verhaal en een goed plot, al mis je dan toch het sausje dat het boek nog extra leuk maakt.

Chris van der Brug