De omslag afbeelding van het boek De gevallen koning
Serie Elfhame
Auteur(s) Holly Black
4
Review date 31 december 2020

LET OP: spoilers uit De wrede prins

Wie Holly Black op het internet opzoekt, zal honderden hits te zien krijgen vol loftuitingen en positieve kreten. Er zijn talloze fangroepen te vinden, die zowel de auteur als haar personages op handen dragen, en er zelfs emotionele banden mee zeggen te hebben. Gelukkig kunnen we sinds De wrede prins ook in het Nederlands ervaren wat haar verhalen teweeg brengen. Het eerste deel beviel ten zeerste, dus het is zalig dat het tweede boek al snel daarna verscheen. Het fysieke boek van De gevallen koning, met een zilveren boekblok, prachtige illustraties binnenin en een sterke hardcover, ziet er wederom uit om door een ringentje te halen!

Black pakt de inktlijn van het vorige boek weer op en vertelt vijf maanden na het slotstuk het verhaal verder. Door toedoen van Jude en het Schaduwhof (een geheime groep spionnen) zit de jonge Cardan op de troon, en is Jude zelf zijn hofmeester. Een bezwering heeft ertoe geleid dat de werkelijke macht over Elfhame bij Jude ligt, en dat Cardan al haar bevelen moet opvolgen. Maar weinigen zijn hiervan op de hoogte en verafschuwen de sterfelijke Jude nog altijd. Daarbij komt nog dat de eed slechts voor een jaar en een dag geldt, en Jude niet weet hoe Cardan daarna zal regeren. Het einde van die termijn komt snel dichterbij, dus het is zaak voor Jude dat ze haar plannen klaar heeft, ook om alle vijanden de baas te blijven. In haar rol als hofmeester is ze close met Cardan, en komt ze meer te weten over de persoon die hij werkelijk is. Maar speelt hij dit, om haar nu te pleasen en later keihard te straffen, of is dit zijn ware aard? En dan is Madoc er ook nog, haar Faerie-vader, die ze heeft verraden om deze positie te kunnen bemachtigen. Jude zal haar beste schaakspel moeten spelen om alle toestanden aan te kunnen.

Door de heerlijk leesbare schrijfstijl van Holly Black, en het feit dat ze met enkele nuttige dialogen terugblikt op eerdere gebeurtenissen, zit je er direct vanaf het begin weer helemaal in. Aan de hand van de auteur reis je langs alle indrukwekkend beschreven locaties in Elfhame, zoals het Melkwoud, het grillige Bos, de Vergeteltoren en de Onderzee. De kaart vooraan het boek geeft een handig overzicht, en elke plek heeft een levendig uiterlijk door de beeldende zinnen van Black.

In De gevallen koning is vertrouwen het sleutelwoord. En Jude is daarbij het middelpunt. Of het nu gaat om koning Cardan - waarvoor ze toch wat gevoelens begint te ontwikkelen -, haar tweelingzus Taryn en diens aanstaande echtgenoot Locke, de leden van het Schaduwhof of Madoc; Jude moet constant op haar hoede zijn of haar bondgenootschappen met hen wel zo sterk zijn. Immers is niet iedereen het eens met haar plan om haar jongere broertje Eik op de troon te krijgen, nadat hij eerst enkele jaren in de sterfelijke wereld heeft doorgebracht (onder de vleugels van haar oudere zus Vivi). Daarnaast is Jude zelf ook geen lieverdje en brengen haar slinkse spelletjes haar geregeld in de problemen. Haar karakter wordt in dit deel nog meer uitgewerkt, zodat we haar handelingen en gevoelens nog beter begrijpen. Of juist tegen willen spreken, als ze weer iets risicovols onderneemt.

Ondanks het uitblijven van echte actie, is het verhaal toch spannend en kent het enkele grillige scènes. Zo is de confrontatie met (de koningin van) de Onderzee een gebeurtenis die je ook na een lange tijd nog voor de geest kan halen. Bovendien zul je bepaalde verraderlijke acties niet zien aankomen, wat leidt tot een steeds sneller leestempo. Op een gegeven moment zit je zo in het verhaal gevangen, geboeid en gefascineerd, dat het uit is voordat je het doorhebt. De intriges, de bijzondere personages, de wonderlijke wereld en de plot slokken je op.

Laat je betoveren door de fantastische en uitbundige Faeriewereld van Holly Black. De gevallen koning is een geweldige opvolger van De wrede prins, en doet enorm uitzien naar het afsluitende boek. De fans, waartoe wij nu ook behoren, hebben gelijk…

19 april 2024 23:47

0
LET OP: spoilers uit De wrede prins (lees onze recensie hier)