bloed holly black fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie Faerie
Auteur(s) Holly Black
2
Review date 2 maart 2022

De collectie vertaalde boeken van Holly Black breidt zich de laatste jaren flink uit. In september 2020 verscheen De wrede prins, het eerste boek in de Elfhame-trilogie. Sindsdien is het hard gegaan met de kleurig gekapselde Amerikaanse auteur. De gevallen koning en De verbannen koningin kwamen snel daarna uit, waarna uitgeverij Boekerij besloot ook haar eerder geschreven boeken uit te brengen. Water verscheen eind vorig jaar en nu is Bloed haar nieuwste titel in de schappen. Bovendien werd ook nog aangekondigd dat Black zich dit jaar voor het eerst zal storten op de volwassen Fantasy. Een bezig bijtje dus.

Hoewel Bloed wel tot de Faerie-serie behoort, is het geen direct vervolg op Water. Je kan ze gemakkelijk los van elkaar lezen; het enige dat ze gemeen hebben is dat de hoofdrol is weggelegd voor een puberende tienermeid, die in aanraking komt met de Faeriewereld.

In Bloed is dit de zeventienjarige Valerie - door vrienden Val genoemd. Een schokkende ontdekking in haar privésituatie doet haar weglopen van huis. Ze reist naar New York, waar ze hoopt te ontsnappen aan haar verraden leven thuis. Ze scheert haar hoofd kaal en sluit zich aan bij een stelletje straatdieven die hun verblijfplaats in het ondergrondse metrostelsel heeft. Daar leert Valerie zichzelf op een andere manier kennen. Maar Vals nieuwe vrienden hebben iets magisch en de dingen die ze haar laten doen, lijken niet normaal. Wanneer Val wordt geconfronteerd met Faeriewezens die zich onder de mensen begeven, staat opnieuw haar toekomst op het spel.

Holly Black kiest er voor om - net als in Water - zonder uitleg of introductie te starten. We vallen middenin de thuissituatie van Val. Binnen enkele pagina’s weten we dat ze in een lacrosseteam speelt, ze samen met haar beste vriendin Ruth buitenbeentjes zijn, dat haar vriendje Tom heet en dat ze een ietwat ordinaire moeder heeft. Maar hoe Val echt in elkaar steekt en welk karakter ze precies heeft, blijft onbekend. Het is oppervlakkig en vluchtig beschreven, alsof Black gelijk door wil pakken naar de Faeriewereld. Maar ook daarin schiet ze tekort. Daarover later meer.

De schokkende gebeurtenis gevolgd door Vals vlucht naar New York leidt haar naar een krakersbende die hun tijd verdoen met hangen, mensen bestelen en drugs gebruiken. Vooral dit laatste is iets dat geregeld gebeurt in het boek, en het gemak waarover er wordt gesproken - alsof het de normaalste zaak van de wereld is - stoort. Daarnaast roept de (in mindere mate) aanwezigheid van dierenmisbruik, seksistische handelingen en het manipuleren van mensen ergernis op tijdens het lezen. Ondanks dat het thema’s zijn die in en Young Adult boek besproken kunnen worden, is de manier waarop niet de juiste, al zullen sommigen daar wellicht anders over kunnen denken.

De plot is eenvoudig, maar op zich wel vermakelijk, al laat het einde zich al vroeg raden. Opnieuw kiest Black ervoor om de Faeriewereld niet te introduceren, maar gaat ze ervanuit dat de lezers ervaren genoeg zijn om deze te kennen. Verbannen Faeries leven tussen de mensen, in verschillende gedaantes. Ze hebben een bepaald drankje nodig om te kunnen overleven: Faeries kunnen niet tegen ijzer, waar onze wereld vol mee zit. Maar wanneer er onder de bannelingen doden vallen, rijst de vraag of iemand ze vergiftigd en zo ja: wie dan? Dit laatste gedeelte van het boek, waarin ook Val in contact komt met deze verborgen wezens, en zich gaat bemoeien met de moorden, is een stuk boeiender om te volgen. De spanning loopt iets op, de karakters ontwikkelen zich meerdere malen, een romantisch lijntje popt op en het tempo versnelt. En dan is het boek ineens uit. Net als je er lekker in begint te komen. Waarom niet meer van deze betoverende wereld?

Hierbij dus nogmaals het advies om eerst de Elfhame-trilogie te lezen, alvorens je je stort in deze (in Amerika eerder verschenen) Faerie-reeks. Naast dat de Elfhame-boeken van een veel hoger niveau zijn, is het ook een betere introductie in Holly Blacks geschapen Faeriewereld. Black kan zeker schrijven en haar creativiteit staat buiten kijf, maar helaas slaat ze in Bloed de plank wederom mis. Laten we het houden op de kwaaltjes van een toen nog beginnende auteur. Inmiddels weten we, door de andere serie, dat ze veel meer in haar mars heeft. En daardoor is ook de hoop op een geslaagde stap in de volwassen Fantasy nog levend. Dief van de nacht verschijnt in mei 2022!