De omslag afbeelding van het boek Vandermeeren, Hilde - Schemerzone
Auteur(s) Hilde Vandermeeren
Uitgeverij(en) Uitgeverij Q
5
Review date 30 juni 2017

Kate heeft een rebelse jeugd achter de rug. Deze bestond uit feesten en baldadig gedrag, waarbij ze zelfs in aanraking kwam met de politie. Naast dit gedrag vonden de mensen om haar heen haar lui en onvolwassen.

Eenmaal volwassen heeft Kate haar leven op de rit. Ze woont alleen in een flat in Londen en werkt als verpleegkundige in een kliniek. Haar dagelijkse vermoeidheid heeft na vele onderzoeken de naam de diagnose narcolepsie gekregen. Dit verklaart voor Kate een hoop. Ondanks medicatie heeft Kate geregeld slaapaanvallen, is ze vergeetachtig en heeft ze zeer realistische nachtmerries. Dit alles wordt veroorzaakt door haar neurologische afwijking. Zelfs op haar werk, kan Kate de slaap soms niet onderdrukken.

Als er op de bovenste etage van de kliniek een privékliniek wordt geopend, lijkt dit Kate de uitgelezen baan voor haar. Ze wordt aangenomen en krijgt overdag de zorg voor de negenjarige dochter van een glamourkoppel, Sienna. Naast de verzorging van Sienna heeft Kate een administratieve taak. Ze merkt dat ze hier geregeld haar aandacht niet bij kan houden en wegzakt in een diepe slaap. Er gebeuren vreemde dingen in Kate haar omgeving die Kate niet kan verklaren, maar die ze toeschrijft aan haar narcolepsie.

Dan staat ineens de pers op de stoep van de kliniek. Via Twitter zijn ze erachter gekomen wie de geheime gast is die in de Londense privékliniek verblijft. Er wordt gewezen naar Kate. Vanaf haar account is het nieuws naar buiten gebracht. Kate wordt ontslagen. Deze daad is onacceptabel voor de directie van de kliniek. Maar Kate kan zich niets van deze actie herinneren en is ten einde raad. Wordt ze hier door iemand anders verantwoordelijk gehouden voor iets wat ze niet heeft gedaan of zit deze daad in haar Schemerzone? Kan Kate het tij keren?

De Vlaamse auteur Hilde Vandermeeren (1970) woont met haar familie in Torhout. Ze studeerde psychologie in Leuven en gaf ruim tien jaar les in het secundair onderwijs. Haar eerste jeugdboek verscheen in 2001. Ondertussen staan er al meer dan 40 kinder- en jeugdboeken op haar boekenplank. Ruim dertig titels werden vertaald in het Deens, Duits, Spaans, Frans, Koreaans en Chinees. Ze won diverse literaire prijzen waaronder een Zilveren Griffel (2005). In 2009 kreeg ze zilver en brons voor de Prijs Letterkunde Jeugdliteratuur van de Provincie West-Vlaanderen. Sinds 2006 heeft ze van schrijven haar beroep gemaakt. Haar thrillerdebuut Als alles duister wordt (2013) won de Hercule Poirot Publieksprijs 2013 en stond op de longlist van de Diamanten Kogel 2013. Daarna verschenen De toeschouwers (2014), Stille grond en Scorpio. Stille grond haalde de shortlist van de Gouden Strop 2016.

In Schemerzone weet Vandermeeren met Kate een zeer boeiend hoofdpersonage neer te zetten. De narcolepsie waar zij aan lijdt geeft het verhaal een enorm spannende insteek. De slaap overvalt Kate op ieder moment van de dag, maar verergert in tijden van stress. De lezer voelt dit, mede door de realistische beschrijving ervan, als een zwaard van Damocles boven het verhaal hangen. Ze krijgt levensechte nachtmerries en bepaalde herinneringen blijven haar niet bij. Kate heeft maar een klein netwerk van vrienden om zich heen die ze heeft leren kennen via haar werk. Als ze wordt ontslagen in de kliniek valt dit netwerk weg en is ze steeds meer op zichzelf aangewezen.

Ze krijgt meer contact met haar kleine bovenbuurman Nano, ook wel de dwerg genoemd. Via Nano komt ze weer aan het werk in het nachtleven van Londen. Deze prachtige elementen van de hoofdpersoon maken dat deze thriller een andere vorm krijgt dan enkel een kat en muisspel tussen dader en rechercheurs. Schemerzone is een echte psychologische thriller. Rechercheurs zijn in dit verhaal enkel op de achtergrond aanwezig.

Het verhaal wordt verteld vanuit hoofdpersonage Kate, zoals eerder te lezen een stevig neergezet personage. Tussendoor krijgen we een inkijkje in het leven van iemand die het niet zo goed voor elkaar denkt te hebben als Kate. Er is sprake van jaloezie, afgunst en een sterk gevoel van eenzaamheid. Dit drijft deze persoon tot waanzin en lugubere daden. De psyche van deze twee personages zijn zeer goed in beeld gebracht voor de lezer en maken dat ze krachtig overkomen.

De auteur weet een zeer realistische en duistere sfeer te creëren in de Londense straten. De hoofdstukken zijn kort en vlot geschreven. De spanning wordt vanaf de eerste bladzijde opgebouwd en niet meer losgelaten. De woorden vliegen voor je netvlies voorbij en de auteur weet de lezer op het puntje van zijn stoel te houden. Richting de climax bouwt de spanning zich op tot een bloedstollend hoogtepunt. Puzzelstukjes vallen op zijn plek en de lezer wordt verrast met een niet te verwachten onthulling.

Hilde Vandermeeren laat met Schemerzone wederom zien dat ze thrillers van hoogstaand niveau weet te schrijven! Ze is de Vlaamse auteur die je gelezen móét hebben!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.
Ik ben getrouwd met Marinus en samen hebben wij twee prachtige dochters.
Kinderen hebben mijn hart gestolen, hun onbevangenheid en hun gedrag heeft me altijd erg gefascineerd.
Ze zitten boordevol fantasie en leven vanuit hun gevoel.
Hoe mooi is dat? Dat zijn wij als volwassenen een beetje verleerd.
Ik ben leerkracht in het speciaal onderwijs voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en slechthorendheid.
Daarnaast heb ik sinds ’21 mijn eigen praktijk als kinder- jongeren- en opvoedcoach en werk ik veel met emotionele uitdagingen en gedrag.

In mijn vrije tijd hou ik van wandelen, wielrennen, gravelen, winkelen, gezelligheid met familie en vrienden en lees ik graag een boek.
Heerlijk dat je vanuit je luie stoel op reis kunt naar verre oorden en allerlei karakters en personages leert kennen. Daar kan ik onwijs van genieten!
Ik geniet van het recenseren voor Thrillzone en vind het leuk om af en toe zeer verrast te worden door nieuwe debuten.

4 mei 2024 16:11

0

De Vlaamse auteur Hilde Vandermeeren (1970) woont met haar familie in Torhout. Ze studeerde psychologie in Leuven en gaf ruim tien jaar les in het secundair onderwijs. Haar eerste jeugdboek verscheen in 2001. Ondertussen staan er al meer dan 40 kinder- en jeugdboeken op haar boekenplank. Ruim dertig titels werden vertaald in het Deens, Duits, Spaans, Frans, Koreaans en Chinees. Ze won diverse literaire prijzen waaronder een Zilveren Griffel (2005). In 2009 kreeg ze zilver en brons voor de Prijs Letterkunde Jeugdliteratuur van de Provincie West-Vlaanderen. Sinds 2006 heeft ze van schrijven haar beroep gemaakt. Haar thrillerdebuut Als alles duister wordt (2013) won de Hercule Poirot Publieksprijs 2013 en stond op de longlist van de Diamanten Kogel 2013. Daarna verschenen De toeschouwers (2014), Stille grond (lees de recensie hier) en Scorpio (lees de recensie hier). Stille grond haalde de shortlist van de Gouden Strop 2016.