nachtwerk hetty kleinloog kauffmann en kauffmann thriller.jpg
Auteur(s) Hetty Kleinloog
Uitgeverij(en) Uitgeverij Marmer
4
Review date 17 januari 2022

Nachtwerk is het tweede deel in de serie Kauffmann & Kauffmann Bedrijfsrecherche. Het eerste deel De Zusjes won onlangs de Thrillzone award voor beste Nederlandstalig thrillerdebuut.
Dat maakt de verwachtingen voor het tweede deel onverminderd hoog. Maar Hetty Kleinloog maakt deze verwachting meer dan waar. Nachtwerk is wederom een goed geschreven en spannende thriller van Nederlandse bodem.

In Nachtwerk gaan de tweelingzussen Lisa en Kat aan de slag met een zaak in Artis. Een dierenverzorger wordt dood in het olifantenverblijf aangetroffen. Werd de olifant agressief en heeft hij de verzorger gedood, of is er meer aan de hand? De directeur van de Amsterdamse dierentuin schakelt Lisa en Kat in om in het geheim uit te zoeken wat er is gebeurd. De zussen gaan onder het mom van twee journalisten die over het voorval schrijven op onderzoek uit en ontdekken al snel dat de verzorger onderzoek deed naar diefstal en illegale handel in exotische dieren. Zou dat een motief kunnen zijn?

Ondertussen is Kat ook nog druk met haar buurman Harrie. Hij is slachtoffer geworden van datingfraude. Kat zet alles op alles om de dame te vinden die Harrie heeft opgelicht, tot grote frustratie van Lisa. Zij verwijt Kat dat ze met de verkeerde dingen bezig is, de zoektocht naar de oplichtster levert immers geen geld op voor het bedrijf, wat elke euro goed kan gebruiken.

Ook al zijn de zussen nog zo verschillend, en leidt dat tot de nodige frustraties over en weer. Ook deze keer blijkt dat Lisa echt niet zonder haar zus kan.

Nachtwerk leest makkelijk weg. De hoofdstukken zijn vrij kort en het taalgebruik is relatief eenvoudig. Toch moet je als lezer wel goed blijven opletten; er komen behoorlijk wat personages voorbij in het boek, en het is soms even puzzelen wie nou wie precies is. Wellicht hadden de verschillende personages wat verder uitgediept kunnen worden. Wat Kleinloog wel goed doet is het vormen van de zusjes. Naast tweelingzussen zijn de meiden ook allebei een individu met hun eigen levens los. Zo worstelt Lisa met haar nieuwe rol als de nieuwe vriendin van een man die al drie kinderen heeft. Waar ze aanvankelijk denkt zelf geen kinderwens te hebben, ontdekt ze gaandeweg dat ze toch wel graag een kindje zou willen. En Kat worstelt met haar verslavingsverleden. Haar wereld is klein en bestaat in feite naast Lisa alleen uit Odette, haar ex-therapeute en haar buurman Harrie waar ze een haat-liefdeverhouding mee heeft. Dit maakt dat de karakters gaan leven, en passen de verschillende karaktereigenschappen goed bij de acties die ze ondernemen. Daarnaast zijn de verschillende lagen in het boek goed opgebouwd, waardoor een eenvoudige ogende zaak toch niet zo simpel blijkt. Hierdoor weet Kleinloog de spanning goed op te bouwen, en is het verhaal tot op het einde spannend. In juni van dit jaar verschijnt het volgende deel in de serie. Benieuwd wat de dames dan voor nieuwe zaak krijgen!

Hetty Kleinloog is auteur, scenario- en toneelschrijver, tekstdichter, dramadocent en regisseur. Na haar opleiding aan de theaterschool heeft ze gewerkt als creatief leider, auteur, regisseur en tekstdichter. Sinds 2000 schrijft Kleinloog televisiedrama en werkt ze als dialoogschrijver, storyliner en eindredacteur mee aan tv-series waaronder ONM, Lotte, SpangaS, GTST, en De Kameleon. In 2014 publiceerde ze de jeugdroman Vuurwerk. De Zusjes was de eerste thriller van de hand van Hetty Kleinloog. Dit eerste deel in de Kauffmann & kauffman-serie werd zeer goed ontvangen en leverde Hetty Kleinloog een Thrillzone award op.

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.