perfecte stilte helen fields thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Helen Fields
Uitgeverij(en) Ambo-Anthos
5
Review date 22 september 2021

“De dood was een monster in het duister dat haar met knerpende voetstappen van achteren besloop”

Helen Fields studeerde rechten en werkte daarna meer dan tien jaar als advocaat in Londen. Ook runde ze samen met haar echtgenoot een filmproductiemaatschappij in Los Angeles. Tegenwoordig woont ze in Engeland. De serie met D.I. Luc Callanach en Ava Turner in de hoofdrol is inmiddels vertaald in zestien talen. Perfecte Stilte is het vierde deel in deze serie.

Wanneer het lichaam van een jonge vrouw gevonden wordt aan de rand van Edinburgh, is dit meteen het startschot voor een nieuwe zaak voor Luc Callanach en Ava Turner. Bij het onderzoek die de patholoog doet komt hij tot een schokkende ontdekking; uit de rug en buik van het slachtoffer zijn twee lappen huid in de vorm van een pop gesneden. Het team lijkt op een dood spoor terecht te komen tot de pop gevonden wordt in een kinderwagen naast een achtergelaten baby. Luc en Ava beseffen dat ze hier met een ongewone dader te maken hebben wanneer ze opnieuw een vermoorde vrouw vinden. Ondertussen is een derde vrouw vermoord en wordt er opnieuw een pop gevonden. Kunnen ze het derde slachtoffer redden of komen ze te laat? Daarnaast is het team Zware Misdaden bezig met een reeks geweldplegingen op dakloze druggebruikers. Zijn de twee zaken met elkaar verbonden? Of is er nog een andere zieke geest aan het werk in Eidenburgh?

“Ze wist hoe haat eruitzag: als de inktzwarte afgrond in de ogen van de man.”

In dit vierde deel krijgt de lezer een nog betere kijk in de wereld van Ava en Luc. Maar ook andere gekende personages passeren opnieuw de revue en daardoor voelt Perfecte stile voor de fans van de serie als thuiskomen. Deze serie is overigens niet voor de gevoelige lezers. Fields slaagt er steeds opnieuw in om gruwelijke misdaden te omschrijven met net voldoende details; dit laat de beeldlezers onder ons niet onberoerd. Aan de andere kant is het een ware heaven voor de thrillerliefhebber die houdt van ‘het zwaardere werk’.

Geen nood voor wie nog niets van deze serie gelezen heeft. Fields weet alles zo te brengen dat je niet het gevoel hebt dat je iets mist wanneer je zou starten met dit deel. Voor de achtergronden van de personages is het altijd beter om vanaf deel één te starten, maar hier is het geen must.
Het is net zo genieten zonder alle achtergrondinformatie.

Ook met de spanning zit het meer dan goed. Perfecte stilte bevat korte hoofdstukken met steeds op de goeie momenten een cliffhanger die ervoor zorgt dat de lezer aan het boek gekluisterd blijft.

Het boek bevat twee verhaallijnen. Aan de ene kant zijn we op zoek naar de dader die jonge vrouwen op gruwelijke manier om het leven brengt. Anderzijds zijn we op zoek naar de persoon die verantwoordelijk is voor het mishandelen van de drugsgebruikers. Hier zien we als lezer een groeiende Ava terugkeren die beide zaken tot een goed einde wil brengen. Aan de andere kant hebben we Luc Callanach die zich steeds meer thuis voelt in Schotland en bij de Schotse politie, maar die nog steeds vecht tegen de demonen uit zijn verleden. Dit is het leuke aan de serie; de lezer treft twee sterke hoofdpersonages die elk op hun manier bijzonder zijn.

Mensen kennen geen grenzen als ze gebroken zijn. De schade die je niet aan de oppervlakte ziet, is juist het gevaarlijkst”

Alles klopt aan Perfecte stilte. Het boek bevat twee spannende verhaallijnen die op geweldige wijze zijn beschreven en met deze twee hoofdpersonen heeft Fields goud in handen. Wij kijken al met smacht uit naar het volgende deel in deze serie. Eigenlijk is het simpel: deze serie is een must read voor iedere thrillerlezer.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.