De omslag afbeelding van het boek van den Hoven, Heleen - Het CARPA complot
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 10 september 2019

‘Thriller komt te dicht bij werkelijkheid: boekpresentatie afgelast door Rijkswaterstaat’. Het was de introductietekst van een persbericht door uitgeverij De Crime Compagnie gepubliceerd. Heleen van den Hoven lanceerde tijdens de Spannende Boekenweken haar debuutthriller Het CARPA-complot. Na enkele kinder- en jeugdboeken was een schrijfwedstrijd voor haar het begin van een nieuw avontuur als thrillerauteur.

De 19-jarige Geus Versluijs studeert informatica maar is ook een bedreven hacker. Via een internetspel komt Geus steeds dieper in levels terecht. Zijn vriend Quinten Ruys die prof in de wiskunde is en ook bedreven in digitale technieken, komt erachter dat iemand op internet op zoek is naar intelligente mensen. Nagenoeg op hetzelfde moment wordt Geus gestimuleerd om de verlichting van het gebouw van Rijkswaterstaat te manipuleren. Ruys werkt ook regelmatig als adviseur voor Rijkswaterstaat en weet de beveiliger van het ministerie al snel te vertellen dat de verlichtingsinstallatie waarschijnlijk is gehackt. Ondertussen krijgt Geus steeds meer ingewikkelde puzzels op te lossen totdat het voor hem op enig moment niet meer mogelijk is om te weigeren. Geus wordt afgeperst….

‘Ergens tussen de noordpool en de evenaar doet een miniem temperatuurverschil een kleine luchtwerveling ontstaan. Misschien zet de sprong van een dolfijn de lucht in beweging, misschien de vleugelslag van een meeuw. De warme lucht stijgt, de luchtdruk daalt. Die beweging, hoe gering ook, creëert de wind’

Heleen van den Hoven heeft met Het CARPA-complot een interessant en vooral fictief verhaal op papier gezet. De natuur speelt een zeer belangrijke rol maar de Nederlandse regering is overtuigd dat het met allerlei voorzieningen het grillige karakter van het water heeft beteugeld. Voorzieningen door het hele land staan onder verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat en zorgen voor een ‘veilig’ land. Tot een onbekende groepering via het hacken de bediening van een aantal essentiële voorziening overneemt en haar eisen bekend maakt.

De inhoud is fictie maar is door Van den Hoven met zoveel realisme op papier gezet dat je het drama met weinig fantasie echt ziet gebeuren. Met veel overtuiging en kennis van zaken geschreven schetst ze niet alleen een begrijpelijk beeld van een technisch hoogstandje in de waterhuishouding van Nederland maar legt tevens de achilleshiel bloot. Wie denkt er dagelijks nog na dat een belangrijk deel van Nederland meters onder de zeespiegel ligt? Uiteindelijk is het verbod van Rijkswaterstaat om de boeklancering in het Keringhuis te houden, het beste bewijs voor de realiteit van het beschreven verhaal. Van den Hoven maakt ons op een indringende wijze attent op een kwetsbare situatie, fictie of niet. Met sprekende personages die zomaar je buren kunnen zijn. Je moet het gelezen hebben om mee te kunnen praten, dat is duidelijk.

8 mei 2024 16:13

0