De omslag afbeelding van het boek Beck, Haylen - Kwijt
Auteur(s) Haylen Beck
Uitgeverij(en) Volt
4
Review date 27 december 2019
Libby heeft een moeilijke tijd achter de rug. Als ze door een vriendin wordt geattendeerd op een mooi resort in Florida, besluit ze er samen met zoontje Ethan even tussenuit te gaan. Wanneer ze er aankomen, is het prachtig; het weer is stralend, en de mensen zijn er aardig. Wanneer Libby met een bevriend stel cocktails drinkt, wil ze ’s avonds Ethan nog even op bed brengen. Als ze bij de lift staat te praten met een vriend, springt Ethan in de lift. Deur dicht, Ethan weg. Meteen ontstaat een grote zoektocht, ware het niet dat Libby een geschiedenis heeft waar maar weinig mensen weet van hebben…

Haylen Beck is het pseudoniem van de Noord-Ierse auteur Stuart Neville. Hij gooide in ons land hoge ogen met Het bloed kruipt en onder de ‘schuilnaam’ schreef hij eerder Verdwenen (lees de recensie hier), een thriller met hetzelfde thema als dit boek Kwijt. Kwijt is een thriller om bij te huiveren, en dat komt door de spannende en bizarre plotlijn die Beck in Kwijt heeft ondergebracht. Zonder al te veel prijs te geven over het naar hot naar her springende verhaal, heeft de plot alles met de geschiedenis van Libby te maken. Libby wilde graag kinderen maar dat ging niet van harte. Zelfs haar man is door haar kinderobsessie bij haar weg. Ethan is daarom een geschenk uit de hemel, maar is dat wel echt zo? In eerste instantie lijkt het verhaal een 12-in-het-dozijn te worden; een kind weg in een hotel, er moet naar gezocht worden et cetera. Maar achter deze lijn zit een veel diepere en interessante verhaallijn die Kwijt als thriller maakt. Gedurende de ruim 300 pagina’s weet Beck je daarom aan het boek gekluisterd te houden. Het is wel zo dat de plot soms ietwat ver gaat, zodat de scheidslijn met ‘ongeloofwaardigheid’ angstvallig in de buurt komt. Toch weet Beck daar wel vandaan te blijven.

Haylen Beck roemden wij in Verdwenen om de goed neergezette personages. Ook in Kwijt zijn de personages goed uitgediept en komen ze realistisch over. Libby is de wat onzekere vrouw met ‘het rafelrandje’ en de andere personages in het boek, zoals Anna, zijn ook zeer goed neergezet door Beck. Hierdoor weet de lezer zich al snel met het verhaal te identificeren. Maar vooral Libby lijkt twee kanten te hebben, waardoor de lezer ook al zal moeten nadenken of deze Libby nu sympathiek vindt, of juist niet.

Haylen Beck weet zich met Kwijt positief te onderscheiden in de almaar uitdijende wereld van de thriller. Zijn verhaal is goed, de personages nog beter en de spanning om te snijden. Een aanrader!

3 mei 2024 11:59

0