alles komt goed harriet tyce thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Harriet Tyce
4
Review date 26 augustus 2023

Alles komt goed  is de tweede thriller van de hand van Harriet Tyce. Zelf geeft ze aan dat het een uitdaging is een tweede boek te schrijven na het succes van het eerste. De recensie van het vorige boek van de strafrechtadvocate, Bloedsinaasappel, is terug te lezen op Thrillzone en met vier sterren gewaardeerd. Met Alles komt goed verdient deze schrijfster wederom een dikke vier sterren.

Alles komt goed neemt de lezer mee in het leven van Sadie Roper en haar dochtertje Robin dat volledig op zijn kop staat. Haar huwelijk loopt op zijn eind, en Sadie wil zichzelf en haar Robin graag veilig uit de buurt van haar ex houden. De enige uitkomst om Robin en haar een nieuwe start te bieden lijkt de bijzondere erfenis te zijn die haar moeder aan Sadies dochter nalaat. Echter zijn de voorwaarden hiervoor zeer bijzonder. Robin erft het huis waar Sadie opgroeide en waarvan ze hoopte nooit meer naar terug te hoeven gaan. Hiervoor moet Robin naar dezelfde, even nare, basisschool als waarop Sadie zelf heeft gezeten. Sadie wil wel anders, maar ziet geen andere mogelijkheid dan samen met Robin terug te keren naar Londen en gebruik te maken van het enige vrijgekomen plekje op Ashams. Dat is de school waar het vroeger allemaal draaide om status en prestatie en waar Sadie met koude rillingen aan terugdenkt.

Eenmaal gearriveerd wordt meteen duidelijk dat zowel het huis als de school niet veel zijn veranderd. Beiden zijn nog even kil als in Sadies herinneringen. Terwijl Sadie een bestaan probeert op de te bouwen bij haar oude advocatenkantoor, leeft de lezer ook mee met de perikelen van de schoolpleinmoeders van Ashams, waar de druk op de kinderen toeneemt en de acceptatie van nieuwe kinderen en hun ouders bijzonder en streng verloopt. De problemen waar Sadie en Robin tegenaanlopen lijken af te nemen, maar is dat wel zo? Lukt het Sadie wel om haar dochtertje hier in rust en veiligheid te laten opgroeien?

In het begin lijkt het alsof Alles is goed een roman is, waarin we lezen hoe Sadie alle moeite doet om het leven met haar dochter op te bouwen. Het lijkt voor een echte thrillerfan dan nog een suf verhaal te worden. Toch ligt er een gevoel van spanning onder, die ervoor zorgt dat je wilt doorlezen.

De hoofdstukken, die elkaar in hoog tempo afwisselen, gaan zowel over de rechtszaak waaraan Sadie werkt, als over de uitdagingen waarvoor ze als nieuwe moeder op Ashams komt te staan. Ze worden zo nu en dan onderbroken door een -in cursief geschreven- zondag, waarop er iets erg lijkt te gebeuren. Deze stukken maken nieuwsgierig en voeren de onderhuidse spanning nog eens verder op. Ze zijn echter pas halverwege het verhaal goed te plaatsen. Op dat moment duik je als lezer helemaal in de spannende rollercoaster van Sadie en is het boek niet meer weg te leggen.

De schrijfstijl van Harriet Tyce is heel prettig. Ze hanteert vlot geschreven zinnen vanuit de ik-persoon die ervoor zorgen dat je als lezer in de emoties van Sadie wordt gezogen en haar uitdagingen en angsten vanuit de eerste hand meebeleeft. Ook heel sterk gedaan door Tyce is het wekken van de suggestie dat je een lineair verhaal leest met een voorspelbaar eind. Echter gebeurt er op een gegeven moment zoveel dat de lezer steeds een andere verwachting van het verloop van het verhaal krijgt. Hierdoor weet je pas op de laatste bladzijden wat er zich precies heeft afgespeeld; of toch niet?

Alles komt goed is een thriller waarbij de lezer zichzelf steeds afvraagt of de titel wel uitkomt. Een steengoede tweede thriller van de hand van Harriet Tyce, die zich rustig aan nestelt tussen de gevestigde thrillerorde. Lezen dit boek!

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.