De omslag afbeelding van het boek Coben, Harlan - Wild
Serie Wilde
Auteur(s) Harlan Coben
4
Review date 5 april 2020

Dertig jaar geleden werd er in de bossen een klein verwilderd jongetje gevonden. Nooit is duidelijk geworden hoe hij daar kwam en wie zijn familie is. Deze 'Wilde' werd opgevoed in pleeggezinnen maar bleef altijd een einzelgänger, die het liefst in de bossen is. Als er twee tieners verdwijnen die ook nog klasgenoten van elkaar zijn, wordt de hulp van advocate en tv-personality Hester Crimstein ingeschakeld.

Auteur Harlan Coben behoeft geen grote introductie. De Amerikaan is inmiddels de grote man op het gebied van thrillers. Hij is de eerste auteur die alle Amerikaanse thrillerprijzen in de wacht heeft gesleept. Niet onterecht dus dat hij ook in de spotlight stond bij ThrillZone tijdens de Harlan Coben-week.

Wild is wederom een parel van Harlan Coben. Laten we met dat goede nieuws beginnen. Wild leest lekker weg, is goed geschreven en neemt je als lezer weer mee in een bloedstollende race naar de waarheid. Coben weet zonder poespas en opsmuk een goed verhaal te schrijven, met intrigerende personages.

Zo is er Hester Crimstein, een pittige tante. Dik in de 70, maar nog altijd actief als advocate met een talkshow over criminaliteit er nog bij. Haar kleinzoon Matthew schakelt haar hulp in als zijn klasgenootje Naomi Pine vermist wordt. Hester heeft altijd contact gehouden met Wilde en dus schakelt ze ook zijn hulp in. Wilde is de inmiddels volwassen geworden persoon die ooit in de bossen werd gevonden. Hij leeft nu vrij minimalistisch in de bossen. Hij heeft nooit kunnen voldoen aan de standaarden van de maatschappij, maar staat er ook niet zover vanaf dat hij er niet in kan functioneren.

De vermissing van Naomi neemt een bizarre wending als later er nog een tiener verdwijnt. Het is de grote pestkop van Naomi. Hij heeft van Naomi's leven op school een hel gemaakt. Of was dat juist een masker? Het gaat om Crash, zoon van Dash en Delia Maynard. Een gezin dat alles mee lijkt te hebben. Ook televisiemakers, wonend in een groot huis. Omdat Naomi het tegenovergestelde heeft is zij voor Crash een makkelijk mikpunt. Totdat de twee dus kort na elkaar verdwijnen.

Als de ontvoerders dan ook nog eisen gaan stellen, wordt het tempo van Hester en Wilde opgevoerd. Zij zetten alles op alles om de wanhopige Dash en Delia te helpen. Want als Crash is gevonden, moet Naomi toch ook te vinden zijn?

Bijna alles is goed aan Wild. De personages, het verhaal en het tempo het klopt allemaal. En toch lijkt Coben aan het eind wat last van haast te hebben. Hoewel het allemaal ook tijdens het plot goed in elkaar zit wordt er in sneltreinvaart naar het einde toe geschreven. Dat heb je als lezer zelf ook door als je ineens nog maar een paar bladzijden in je hand hebt. In die paar bladzijdes schrijft Coben keurig de eindjes aan elkaar, worden er zelfs ook nog enkele controversiële beslissingen genomen door Wilde. Die beslissingen kun je nog eens rustig de revue laten passeren als je het boek dicht slaat. Maar het gaf toch een wat onbevredigend gevoel voor de lezer. In enkele bladzijdes wordt alles duidelijk en that's it. Jammer, want Wilde had nog meer verdiend. Iets meer rust in het einde, had van de nieuwste van Coben echt een gigantisch goede thriller gemaakt. Nu is hij "gewoon" goed, maar; dat is in 'onze wereld' gewoon een uitstekende thriller!

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.

17 april 2024 15:38

0

Auteur Harlan Coben behoeft geen grote introductie. De Amerikaan is inmiddels de grote man op het gebied van thrillers (lees hier onze andere recensies). Hij is de eerste auteur die alle Amerikaanse thrillerprijzen in de wacht heeft gesleept. Niet onterecht dus dat hij ook in de spotlight stond bij ThrillZone tijdens de Harlan Coben-week.