levenslang harlan coben thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Harlan Coben
4
Review date 1 april 2023

De naam Harlan Coben doet bij elke thrillerliefhebber wel een belletje rinkelen. Hij is de eerste auteur die alle grote Amerikaanse thrillerawards won. En dat is niet verwonderlijk; zijn boeken gaan steevast als zoete broodjes over de toonbank. Naast stand alones schrijft hij ook series als die over ‘Wilde’ en Myron Bolitar. Levenslang is zijn nieuwste thriller en is een stand alone. Lees hier onze recensie.

In Levenslang maken we kennis met David Burrough. Tot vijf jaar geleden was hij gelukkig getrouwd met Cheryl en woonden ze samen met hun zoontje Matthew. Nu, vijf jaar later, is het leven 180 graden gedraaid. Cheryl heeft een nieuwe man en is zwanger. En David? Die zit een levenslange gevangenisstraf uit. Hij heeft zijn zoontje Matthew met een honkbalknuppel vermoord.

Dan komt zijn ex-schoonzus Rachel langs in de gevangenis. Ze heeft een foto bij zich van een gezin in Six Flags. En op de achtergrond zien ze een schim van een jongetje. Geen twijfel. Het is Matthew. Die leeft dus nog. David moet ontsnappen uit de gevangenis om op zoek te gaan naar de waarheid…

Laten we meteen maar helder zijn. Levenslang is wederom een genot om te lezen. Harlan Coben laat zien dat zijn naam een synoniem voor pageturner is. Je kunt het boek simpelweg niet wegleggen.

Vanaf pagina één trekt Coben het verhaal in de hoogste versnelling. Want hoe mysterieus is het dat iedereen denkt dat Matthew dood is, en het lijkt niet zo te zijn? Samen met David, die hulp krijgt van Rachel, moet de lezer op zoek naar de waarheid. De snelheid wordt daarbij nog eens opgevoerd doordat het tweetal op de hielen wordt gezeten door de FBI.

Het gehele verhaal draait daarbij dus om David en Rachel, maar Coben wisselt daarbij regelmatig van perspectief. Zo krijg je ook de achtervolgers mee, en andere perspectieven die ertoe doen. Ook deze wisselingen zorgen voor nóg meer snelheid.

Daarbij hoort de fijne en vlotte pen van Harlan Coben. Hij schrijft treffend en beeldend, waarbij vooral de dialogen heerlijk zijn om te lezen. Die doen realistisch en soms gevat aan. Vooral de twee FBI-agenten zijn goed gevonden door Coben; Max en Sarah. De dialogen tussen die twee kunnen zo ingelijst. Zou dit tweetal misschien terug kunnen komen als nieuwe protagonisten van Coben? ThrillZone stemt voor! Over hoofdpersonen gesproken: los van dat vooral David en Rachel als personages goed zijn uitgewerkt, komt ook ‘Win’ (Lockwood) een halve pagina voor in Levenslang. Niet echt van toegevoegde waarde, maar de lezer zal bij deze herkenning zeker even moeten glimlachen.

Naast spanning, voert Coben een levensvraag op in Levenslang en dat is die van ethiek. Wat is ethisch om te doen? Laat je een veroordeelde gevangene ontsnappen omdat hij een belangrijke zoektocht heeft te doen? Verlos je iemand uit zijn lijden, ook al je er zelf beter van wordt? De auteur laat de lezer zelf deze vragen beantwoorden en laat daarmee zien dat ethiek voor iedereen anders is.

Wat ook vintage Coben is, is dat de plot snel is, doch ook soms enigszins vergezocht. Zo is de ontsnappingspoging wel een beetje over the top en zijn sommige verbindingen in het verhaal net iets té toevallig. Maar dat kennen we van deze auteur en dat hoort ook bij zijn handtekening. Het doet daarom niets af aan het leesplezier dat de lezer zal hebben met Levenslang.

Coben doet het weer; Levenslang is een fantastische thriller die je doet smachten naar meer. Harlan Coben en pageturner zijn synoniemen.