de ontdekking harlan coben thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Harlan Coben
4
Review date 29 april 2019

Harlan Coben is een wereldwijde bestsellerauteur die ook in ons land een heleboel fans heeft. Hij is zelfs de eerste auteur die alle grote Amerikaanse thrillerprijzen op zijn naam heeft staan. Zijn carrière begon in 1990 toen zijn eerste thriller verscheen. In Nederland begon zijn succes met Niemand vertellen en sindsdien is hij niet meer weg te denken uit het thrillerlandschap. Coben staat bekend om zijn stand-alone thrillers, maar ook de reeks rondom sportmakelaar Myron Bolitar is erg populair. Van die laatste zijn inmiddels elf delen verschenen. In 2011 begaf Coben zich op het pad van de young adult boeken met in de hoofdrol Mickey Bolitar, het neefje van Myron. De ontdekking is wederom een stand-alone en is recentelijk verschenen bij uitgeverij De Boekerij.

Hoofdpersoon in De Ontdekking is Simon Greene die wanhopig op zoek is naar zijn dochter Paige. Onder invloed van haar vriend Aaron is ze aan drugs verslaafd geraakt en van huis weggelopen. Simon en zijn vrouw Ingrid zetten alles op alles om Paige te vinden en begeven zich daarbij in een onderwereld van drugs en criminaliteit. Dan wordt er echter iemand vermoord en niemand lijkt meer veilig te zijn. Simon bundelt zijn krachten met privédetective Elena Ramirez en er komen zaken aan het licht die het daglicht niet kunnen verdragen.

De hoofdverhaallijn in De ontdekking is die van Simon die op zoek is naar zijn dochter en daarbij geholpen wordt door onder andere zijn advocate Hester Crimstein en privédetective Elena Ramirez die op zoek is naar een vermiste jonge man. Wat deze man en Paige met elkaar te maken hebben wordt aan het eind van het boek duidelijk. Er is een tweede verhaallijn waarin moordenaar Ash en zijn hulpje Dee Dee centraal staan. Deze verhaallijn is belangrijk voor het verhaal maar helaas minder leuk om te lezen. Ze leiden vooral af van de hoofdverhaallijn en daar wil je als lezer zo snel mogelijk naar terug keren.

De karakters in De ontdekking spatten van de pagina’s en dat is de grote gave van Coben: hij verstaat als geen ander de kunst om zijn karakters tot leven te brengen en ze een ontwikkeling te laten doormaken. Als lezer voel je echt mee met Simon en zeker de ouders onder ons zullen begrijpen dat Simon tot het uiterste gaat om zijn dochter te redden.

Zoals gebruikelijk in Cobens werk zit er veel vaart in De ontdekking en dit heeft alles te maken met de korte hoofdstukken. Hierdoor race je met een sneltreinvaart door het boek en is het maar moeilijk weg te leggen. De korte, flitsende dialogen, de nodige actie en een gezonde dosis spanning vormen verder de ingrediënten die de boeken van Coben tot zo’n groot succes maken.

Toch is dit geen 5 sterren boek zoals we regelmatig van deze auteur gewend zijn. Dit komt vooral door de ontknoping die tamelijk vergezocht is. In het laatste hoofdstuk doet Coben er met een laatste onthulling nog een schepje bovenop en dat is net te veel van het goede.

Dat neemt niet weg dat dit boek zowel voor fans van Coben als voor thrillerliefhebbers een genot is om te lezen!

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.

17 april 2024 0:37

0
Harlan Coben is een wereldwijde bestsellerauteur die ook in ons land een heleboel fans heeft (lees hier onze recensies). Hij is zelfs de eerste auteur die alle grote Amerikaanse thrillerprijzen op zijn naam heeft staan. Zijn carrière begon in 1990 toen zijn eerste thriller verscheen. In Nederland begon zijn succes met Niemand vertellen en sindsdien is hij niet meer weg te denken uit het thrillerlandschap. Coben staat bekend om zijn stand-alone thrillers, maar ook de reeks rondom sportmakelaar Myron Bolitar is erg populair. Van die laatste zijn inmiddels elf delen verschenen. In 2011 begaf Coben zich op het pad van de young adult boeken met in de hoofdrol Mickey Bolitar, het neefje van Myron. De ontdekking is wederom een stand-alone en is recentelijk verschenen bij uitgeverij De Boekerij.