gevallen engelen gunnar staalesen varg veum thrillzone thriller.jpg
Serie Varg Veum
Auteur(s) Gunnar Staalesen
Uitgeverij(en) Uitgeverij Marmer
3
Review date 25 november 2021

Gevallen Engelen  is deel acht van de thrillerserie over Varg Veum, een privédetective uit het Noorse Bergen. Gunnar Staalesen schreef het boek al in 1989. In 2021 is de Nederlandse vertaling gepubliceerd. Staalesen is een ervaren auteur. Al in 1967 schreef hij zijn eerste boek, maar zijn grote bekendheid dankt hij aan de serie rondom privédetective Varg Veum. In 1977 verscheen het eerste deel en inmiddels zijn we 43 jaar en 22 delen verder. Een aantal boeken zijn succesvol bewerkt en verfilmd. Ook is Staalesen werkzaam in Den Nationale Scene, het grote theater in Bergen waar de auteur ook woont. In vrijwel alle boeken van Staalesen speelt Bergen een grote rol. De auteur vertelt -in een interview met ons- dat “Bergen is een opzichzelfstaand karakter in mijn boeken”. Lees het volledige interview hier

Varg Veum is dus een privédetective in het Noorse Bergen. Bij iedere opdracht die hij ontvangt komen lijken naar voren en blijft hij tot ongenoegen van de politie de zaken die hem dwars zitten onderzoeken.

Als Varg Veum op een begrafenis van een oud klasgenoot zijn oude schoolvriend Jakob ontmoet, krijgt hij hierdoor noodgedwongen weer een flashback naar zijn verleden. Jakob was gitarist van the Harpers, ooit een befaamde rockband, en is inmiddels getrouwd met Rebecca, ooit de grote liefde van Veum. Jakob en Veum besluiten de vriendschap nieuw leven in de blazen, welke al snel in gevaar komt als de leadzanger van The Harpers, Johnny wordt doodgestoken. Het blijkt dat alle leden van de band, op Jakob na inmiddels zijn overleden. Niemand zag een verband en er lijkt sprake van toeval, totdat Varg Veum ontdekt dat alle bandleden voor hun overlijden een kaart hebben ontvangen met daarop een afbeelding van een gevallen engel. Varg Veum gaat op zoek naar het motief en moet in zijn zoektocht terug naar het verleden om de moordenaar te kunnen ontmaskeren.

Gunnar Staalesen weet ook in dit deel van de serie het Varg Veum signatuur goed neer te zetten. De opbouw past volledig in het beeld wat je verwacht van een Varg Veum thriller, net als de gedetailleerde schrijfwijze. Ook deze keer weet Varg Veum niet altijd uit de problemen te blijven.

Als lezer maak je opnieuw kennis met de rauwe kant van de stad Bergen en de ‘achterkant’ van het artiestenleven. Deze keer word je meegenomen in het verleden en dus de jeugd van Varg Veum en zijn vriendengroep. Hoewel dit in eerste instantie een mooie context geeft aan het verhaal, wordt het op een bepaald moment wel enigszins langdradig. Ook de aanloop voorafgaand aan de zoektocht, is vrij lang. Hier en daar verloopt het verhaal daardoor erg langzaam en is het af en toe echt even doorbijten. Daarnaast hangt daarnaast een soort melancholische sfeer over het verhaal die een vrij grote stempel drukt. Hier moet je van houden. De clou ligt echter, zoals gebruikelijk, niet direct voor de hand.  Daardoor weet Staalesen de lezer toch voldoende geboeid te houden om erachter te komen hoe de vork echt in de steel zit. Gevallen Engelen is een must read voor iedereen die de serie volgt, maar het boek is ook prima te lezen voor wie de eerdere delen nog niet heeft gelezen.

Chris van der Brug