De omslag afbeelding van het boek Strobbe, Guido - Mendacium
Auteur(s) Guido Strobbe
Uitgeverij(en) Aspekt
4
Review date 2 september 2018
Het debuut (Ultio) van de Vlaamse auteur Guido Strobbe dateert alweer van 2012. Met een gemiddelde van ongeveer een boek per jaar levert hij met regelmaat een nieuw avontuur af waarin de Gentse politie-inspecteur Robert Soetaert het voor zijn kiezen krijgt. Opvallend zijn de titels die hij zijn boeken meegeeft die altijd uit een Latijns woord bestaan die overigens wel betrekking hebben op de inhoud van het verhaal. In 2016 verscheen Mendacium, een avontuur waarin historie en monumenten dit keer geen enkele rol spelen maar wel de keiharde wereld van pedofilie.

De 34-jarige Axelle Diallo is haar dagelijks trimrondje aan het lopen in de groene long van Gent, Bourgoyen-Ossemeersen, als een sanitaire behoefte haar noopt een snelle stop te maken. Ze denkt begluurd te worden maar al snel ontdekt ze dat het mannenlichaam niet meer in staat is te gluren. Inspecteur Soetaert bezoekt de plaats delict en het stoffelijk overschot blijkt toe te behoren aan Mathis Fraeyman, mede-eigenaar van Viaggi Stravaganti, een luxe reisbureau dat hij samen met zijn tweelingbroer Matteo drijft. Zonder diepgaand sporenonderzoek op de plaats delict maar na een eerste gesprek met Matteo Fraeyman, blijft het gevoel aan Soetaert knagen dat de broer van het slachtoffer meer weet dan hij op dat moment kwijt wil….

`Het woord ‘mendacium’ is latijn voor leugen of vollediger uitgedrukt: mededeling in strijd met de waarheid, met de bedoeling te bedriegen. En dat is wat gebeurt in Mendacium, de leugen staat centraal maar zal uiteindelijk niet zegevieren. Vanuit meerder perspectief wordt de verhaallijn opgebouwd waarbij in het begin een diversiteit aan personages wordt geïntroduceerd. Omdat op dat moment hun rol en plaats in de plot nog verre van duidelijk is, komt dat wat rommelig en ongestructureerd over. Duidelijk is wel dat de auteur snel helderheid wil brengen dat er op diverse fronten van allerlei activiteiten gaande zijn dat invulling moet geven aan een goed georganiseerd internationaal crimineel circuit. Origineel is een moderne versie van de legendarische luxe Oriënt Express van de Belgische maatschappij Wagon-Lits een rol te laten spelen. Memorerend aan het beroemde verfilmde boek van Agatha Christie, Moord op de Oriënt Express, geeft daar nog een extra spannende touch aan.

‘U hebt geen enkel tastbaar bewijs en u durft zo’n stommiteit te verkondigen? Ongelooflijk dat ik daar naar moet luisteren. U speelt met mijn voeten’
De schrijfstijl van Strobbe is prettig waarbij het gebruik van een specifiek Vlaamse uitdrukking niet storend is. Waar wel wat te makkelijk en te snel overheen wordt gestapt is de werkwijze van Soetaert bij een misdrijf. Geen grondig en diepgaand sporenonderzoek van een plaats delict is in deze tijd nauwelijks denkbaar. Toch gebeurt het hier wel maar er is ook geen meerdere in het korps aanwezig die zich tegen deze vorm van rechercheren verzet. Dat zou nog wat meer aandacht van de auteur moeten krijgen om hiermee de geloofwaardigheid en plaatsing in de huidige moderne tijd een flinke push te laten krijgen.

Samengevat is Mendacium een prettig leesbaar boek waarin enkele originele elementen zijn opgenomen maar het gevoerde politieonderzoek nauwelijks meer van deze tijd is waarin nauwgezet sporenonderzoek en resultaten van DNA niet meer weg te denken zijn. Het Gentse politiekorps van Strobbe zal deze moderniseringsslag moeten maken, wil het iets kunnen betekenen voor de toekomst.

29 maart 2024 0:24

0