Serie Orphan X
Auteur(s) Gregg Hurwitz
4
Review date 6 mei 2021
Categories Actie

Gregg Hurwitz is de Amerikaanse auteur achter de succesvolle Orphan X-reeks (lees hier onze recensies). Inmiddels zijn we aanbeland bij boek zes van de serie: De verloren zoon.

In De verloren zoon krijgt Evan Smoak, ex-Orphan, een bijzonder telefoontje op zijn RoamZone-telefoon. Een vrouw heeft zijn hulp nodig want er is iemand in nood. En eigenlijk wil hij niet toehappen, want hij is geen Orphan meer. Maar ook is hij niet meer The Nowhere Man; oftewel, hij helpt anderen in nood niet meer. Het is een belofte die hij aan de president heeft gedaan. Maar die belofte staat op het punt gebroken te worden.

Wanneer Evan deze geheimzinnige vrouw ontmoet, doet ze een bijzondere onthulling. Deze Veronica claimt de moeder van Evan te zijn. Omdat hij in een weeshuis is opgegroeid en vanuit daar het geheime Orphan-project is ingesleept, weet hij niet wie zijn moeder is. En dus zou de claim van Veronica zomaar waar kunnen zijn.

Wanneer Evan over de grootste schrik heen is, besluit hij haar te helpen. Ene André is aan lager wal geraakt en bij zijn baantje als bewaker van een autosloopbedrijf heeft hij meer gezien dan zou moeten. Nu zitten er bad guys achter hem aan. Maar waarom? En wie zijn deze slechteriken?

De verloren zoon is zoals gezegd deel zes in de succesvolle Orphan X-reeks. Ook wij van ThrillZone lopen weg met de serie. Vanaf het eerste deel, Orphan X, weet auteur Gregg Hurwitz zijn lezers in de ban te krijgen van de geheimzinnige Evan Smoak.

In De verloren zoon besluit de auteur de achtergrond van Smoak meer toe te lichten. Met andere woorden; het boek is een stuk persoonlijker dan zijn voorgangers. Zo krijgen we via flashbacks te lezen hoe Evan uit het weeshuis werd opgenomen in het Orphan-programma. En via de ongemakkelijke relatie met zijn moeder krijgen we uiteindelijk zelfs te weten wie Evans vader is. Dat zijn antwoorden op vragen die menig fan zich al vanaf het eerste deel stelde.

Ook nu krijgt Evan Smoak in zijn zoektocht en gevechten naar en met de bad guys hulp van de jonge Joey. Zij was ook een Orphan, maar is uit het programma gestapt. Ze is enorm goed met computers en kan Smoak dus in nagenoeg elke situatie wel helpen. Ook hier is de menselijke touch aanwezig; de twee hebben nooit geleerd een band met een ander mensen te smeden, maar proberen dat toch. Hurwitz weet zijn hoofdpersoon hiermee niet een superheld te maken, maar een mens van vlees en bloed met bijzondere talenten. En daardoor krijg je net wat meer een klik met Evan dan je anders zou hebben.

Wat Smoak niet weet, is dat hij door André te helpen, de wereld van geheime wapens induikt. En daar zijn de tegenstanders machtig en nietsontziend. Zo krijgt hij twee huurmoordenaars achter zich aan, en is een geheime ‘professor’ degene die aan alle touwtjes trekt. Gaandeweg het verhaal -dat maar liefst 540 pagina’s telt, bijzonder veel voor een actiethriller- ontvouwt zich een spannend plot waarin maar de vraag is of Evan het er zonder kleerscheuren vanaf brengt.

Ook al is De verloren zoon een dik boek, geen pagina is loze vulling. Door de mix van menselijkheid én actie, vlieg je als lezer door het verhaal. En die actie is meer dan genoeg aanwezig. Ook al is Evan Smoak geen Orphan meer, dat betekent niet dat uit de vuurlinie is gestapt. Autoachtervolgingen, geheime droneaanvallen, schietpartijen, vuistgevechten; het is allemaal in ruime doses aanwezig. En natuurlijk laat de auteur met een letterlijke knal aan het eind, een opening voor deel zeven. Precies zoals we van Hurwitz gewend zijn.

Dit alles wordt afgetopt door een gevatte, snelle schrijfstijl. Hurwitz bedient zich van een vlotte pen die situaties gedetailleerd kan neerzetten. Maar hij vergeet ook niet een gezonde hoeveelheid humor in het verhaal te brengen. Met name de ongemakkelijke gesprekken tussen Evan en Joey zijn een genot om te lezen en brengen een zekere luchtigheid in het verhaal.

Gregg Hurwitz laat met De verloren zoon zien dat hij gerekend mag worden tot de absolute top in het actiethrillergenre. Zijn protagonist is uniek in het genre; Evan Smoak is menselijk en 'toevallig' bedeeld met bijzondere (gewelddadige) talenten. Aan eenieder die houdt van spanning, snelheid en actie; lees Hurwitz!