De omslag afbeelding van het boek Martin, George R.R. - Vuur en bloed
5
Review date 4 mei 2019

Game of Thrones is op dit moment een van de grootste, zo niet dé grootste, serie op televisie. Reikhalzend keken de fans uit naar het laatste seizoen. De wereld van Westeros en de strijd om de ijzeren troon wordt wekelijks fantastisch in beeld gebracht via HBO's televisieserie, maar was vooral eerst toch echt een fantasyboekenreeks van George R.R. Martin.

Martin heeft inmiddels aardig wat geschreven over Westeros en komt nu met Vuur en bloed. In dit eerste deel kom je alles te weten over het huis Targaryen. De Targaryens zijn de familie die draken hielden en het was dit huis dat de stichter is van de IJzeren Troon. De troon waar het in Game of Thrones allemaal te doen is.

Vuur en bloed is het eerste deel in een geplande tweedelige serie. Er zijn maarliefst drie vertalers die het werk van Martin naar het Nederlands hebben kunnen vertalen en alles is prachtig met zwart-witte illustraties voorzien door Doug Wheatley.

Voor liefhebbers van Game of Thrones is Vuur en Bloed een fantastisch geschreven geschiedenisboek. Het zal ongetwijfeld niet iedereen aan kunnen spreken, ook niet alle liefhebbers van de serie, maar de echte fantasy liefhebber zal zijn vingers aflikken met dit dik 800 bladzijdes tellende nieuwe meesterwerk. Zeker met in het achterhoofd dat er nog een deel volgt.

Wanneer je Vuur en bloed leest lees je eigenlijk een fictief geschiedenisboek. Aartsmaester Gyldayn heeft de geschiedenis van het huis Targaryen opgeschreven, Martin heeft dit getranscribeerd. Achterin het boek staat de stamboom van de Targaryans, handig omdat je bij het lezen zo af en toe best wel eens de kluts kwijt kan raken. Er worden nogal wat mensen genoemd. Het boek gaat terug tot Aegon I, die de koninkrijken aan elkaar wist te binden, door met zijn draak alle koninkrijken de keus te bieden, je overgeven of in vlammen opgaan. Via Aegon I volg je de bloedlijn van de Targaryens en de daarna volgende koningen van Westeros. Dat dit net als bij Game of Thrones niet altijd een nette troonopvolging geweest is, zal niemand verbazen.

Wat Martin zo briljant gedaan heeft is het schrijven van een geschiedenisboek interessant te houden. Je wilt als liefhebben toch echt weten wat er allemaal gebeurd is voordat de televisieserie start. Wat is er toch met dat grote huis Targaryen gebeurd? Wie was precies wie, hoe kwamen ze aan de macht? Alle vragen die er maar konden zijn worden door Martin beantwoord in deze geschiedschrijving over het huis Targaryen. De fantastische tekening illustraties van Wheatley doen de rest. Het wachten is op deel twee van Vuur en bloed. En wat er daarna wellicht nog volgt, want de televisieserie van Game of Thrones gaat ten einde komen, of dat ook voor Martins schrijverij omtrent Westeros geldt is nog maar de vraag. Zoals J.K. Rowling een totale wereld wist te creëren voor de jeugd via Harry Potter, heeft Martin een wereld gecreëerd voor volwassenen. En zoals het avontuur van Harry Potters wereld nog altijd niet ten einde is, geldt ook dat de wereld van Martin wat de liefhebbers betreft nog lang niet mag eindigen.

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.

5 mei 2024 6:47

0