het boek der deuren gareth brown thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Gareth Brown
4
Review date 9 april 2024

Gareth Brown schreef al zijn hele leven en wilde graag auteur worden. Omdat dit in beginsel weinig succesvol leek, werkte hij de afgelopen twintig jaar naast zijn baan bij de Britse Civiele Dienst aan zijn boeken. Het boek der deuren, zijn eerste uitgegeven spannende boek, werd goed ontvangen en de rechten werden aan twintig landen verkocht. Brown woont met zijn vrouw en twee honden vlakbij Edinburgh in Schotland. Zijn hobby’s naast schrijven zijn reizen, bbq-en, basgitaar spelen en tv-kijken.

De ondertitel van dit bijzondere boek luidt: ‘Sommige deuren kunnen beter gesloten blijven…’.
Bijzonder, omdat het niet in een genre is in te delen. Fantasy, thriller, sciencefiction, een romance en een stukje filosofische levensbeschouwing; in dit boek komt van alles aan bod.

Cassie Andrews is een boekverkoopster in New York, waarvan het leven een onverwachte wending neemt, als ze van een oudere klant een speciaal boek erft. Voorin dit boek staan de woorden ‘Dit is het Boek der Deuren. Hou het in je hand en elke deur is iedere deur. ‘ Met haar vriendin Izzy ontdekt ze dat het boek ongekende mogelijkheden biedt en er zelfs meer van dit soort boeken bestaan.

Izzy liet haar los en ze keken allebei naar de hand die Cassie door de deuropening stak. Ze voelde het kietelen van een bries en de zachte kusjes van regendruppels. Ze wiebelde met haar vingers en draaide haar handpalm omhoog. Giechelend van ongeloof en blijdschap trok ze haar hand terug de kamer in, en samen inspecteerden ze hem nauwgezet.

Deze magische boeken zijn gewild en er zijn mensen die veel moeite doen om deze boeken te bemachtigen en hun krachten voor eigen gewin in te zetten, tot moorden aan toe…

Cassie komt terecht in een spannend levenslang avontuur, waarbij ze Edmund Fox ontmoet, de beheerder van de geheime Fox-bibliotheek. Is hij te vertrouwen en zal ze met zijn steun haar boek kunnen behouden? Kunnen ze er samen voor zorgen dat ook andere magische boeken niet in verkeerde handen vallen?

Een reis dwars door grenzen van ruimte en zelfs tijd wordt zo beschreven, dat de lezer in beginsel wellicht nog het voorhoofd fronst, maar al snel wordt meegenomen in de magische mogelijkheden van de boeken. De uitgebreide filmische beschrijvingen in heldere taal, met hier en daar een vleugje humor, maken Het boek der deuren  prettig te lezen. De hoofpersonen worden mensen met wie je meeleeft en dus zit er niets anders op dan door te lezen. Ook neemt de spanning steeds meer toe, als de strijd om de boeken grimmiger wordt, waarbij de krachten van de boeken ingezet worden.

Hugo zwaaide zijn vuurwapen opzij en richtte het langs Lottie op Izzy. ‘Geef me mijn Boek der Controle terug, Bibliothecaris,’ zei hij. ‘Anders schiet ik een kogel door het mooie gezichtje van je vriendin .’ Hij verplaatste zijn blik naar Cassie. ‘En geef me ook Het Boek der Deuren maar, als extraatje.’

Op een mooie manier is het einde van dit verhaal meteen ook weer het begin. Dat zegt alles over hoe ingenieus het verhaal in elkaar steekt. Brown heeft een fantastisch, genre-overschrijdend boek geschreven. Deze auteur is er eentje om in de gaten te houden!

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.