De omslag afbeelding van het boek Graf 521
Uitgeverij(en) Letterrijn
4
Review date 6 maart 2021

Het leven van de creatieve en kunstzinnige Franziska Weissenbacher kent vele facetten. Ze is getrouwd, moeder van zes kinderen en bovenal oma van een groeiend aantal kleinkinderen. In haar werkzame leven is ze journalist geweest, maar tegenwoordig is ze vaak te vinden achter de frituur. Dat Weisenbacher daarnaast nog de tijd kan vinden om thrillers te schrijven is een kunst op zich. Naast enkele korte verhalen is Graf 521 haar tweede thriller. We zijn benieuwd of deze thriller net zo veelzijdig is als haar schrijfster.

"Waar is hij in verzeild geraakt, waar is hij mee bezig ...? Kan hij nog terug? Als er een traan uit een ooghoek over de zijkant van zijn gezicht rolt, opent hij zijn ogen weer. Het oog van God kijkt hem van bovenaf bijna recht in het gelaat."

Nadat de Amsterdamse hoofdrechercheur Laura Mandemaker en haar partner Hans Dijksma ternauwernood zijn ontsnapt aan de dood verklaren zij elkaar de liefde. Gelijktijdig besluiten ze de onstuimige hoofdstad achter zich te laten en op zoek te gaan naar een nieuwe standplaats waar ze in een rustig tempo aan hun relatie kunnen werken.

Het tweetal vindt een nieuwe standplaats in de Brabantse hoofdstad 's-Hertogenbosch, waar ze beiden als rechercheur aan de slag gaan. Vrijwel direct wordt het duo geconfronteerd met een dubbele moordzaak. Tussen de oorspronkelijk 520 grafzerken in de vloer van de Sint-Janskathedraal worden twee verse lijken gevonden. Het team start een uitgebreid onderzoek naar de identiteit van de slachtoffers, de doodsoorzaak en natuurlijk de dader. Voordat het onderzoek goed en wel is opgestart worden zij echter alweer geconfronteerd met een volgende moordzaak.

Kunnen Laura en Hans, ondanks de spanningen binnen het team waarin Laura geen hoofdrechercheur meer is, en de spanningen in hun prille liefdesrelatie, deze moordzaken oplossen? De rol van de Sint-Jan kan hierin wel eens een essentieel puzzelstukje zijn...

"Moeder Maria geef mij de gelegenheid om hen die mij verkeerd hebben behandeld hun loon te geven. Geef mij ook de helderheid van geest om de door U geboden gelegenheid te zien en te gebruiken. Ik vertrouw op U, Moeder. Ik ben verraden, aan mij is de wraak. Amen."

Met een sterk en zorgvuldig uitgewerkt plot zorgt Franziska Weissenbacher met Graf 521 voor een detective van niveau. Het is een bijzonder sterke en verrassende keuze van de auteur om al vrij snel een tipje van de sluier op te lichten en kenbaar te maken wie de dader is. Denk nu niet dat de spanning uit het verhaal is verdwenen; de speurtocht is dan pas echt begonnen. Voor ons gevoel was de oplossing vlakbij, maar toch net niet binnen handbereik. Weissenbacher had wel meer aandacht kunnen geven aan het verleden van Laura en de wijze waarop een gewelddadige relatie haar karakter en keuzes heeft beïnvloed. Deze deur wordt door de auteur in de proloog op een kier gezet, maar gedurende het verhaal niet verder geopend. Dat kan een bewuste keus zijn om in een vervolg op te komen, maar door de proloog zullen lezers van Graf 521 dit voor deze thriller als een gemis kunnen ervaren.

Al met al is Graf 521 een verrassend goed boek te noemen. Voor de geïnteresseerde lezer heeft Franziska Weissenbacher ook nog enkele bijzonderheden en wetenswaardigheden rondom het katholieke geloof, en de Sint-Janskathedraal in het bijzonder, in het verhaal geïntegreerd. Het provinciale karakter leidt misschien tot minder internationale allure, maar desondanks is het een must-raad voor iedere detectiveliefhebber en speciaal voor eenieder die de stad 's-Hertogenbosch een warm hart toedraagt.

Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.

17 april 2024 7:32

0