speciale opdracht frank van zwol thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Tom Brandt
Auteur(s) Frank van Zwol
Uitgeverij(en) Uitgeverij Wild
4
Review date 5 november 2023

Frank van Zwol (1963) wordt ook wel de Indiana Jones onder de Nederlandse thrillerauteurs genoemd. En dat is niet voor niets. Voor zijn debuut Het Thule-incident, die genomineerd werd voor de Schaduwprijs, skiede hij 600 kilometer over Groenland. Dit kenmerkt zijn thrillers; als zijn protagonist Tom Brandt iets avontuurlijks beleeft, kun je ervan uitgaan dat Van Zwol dit zelf ook heeft meegemaakt. Dit vormt de kern van zijn thrillers. Tom Brandt gaat inmiddels drie thrillers mee. Deze MIVD-agent werd geïntroduceerd in Niemandsland, waarna Schokgolf en Van de radar volgden. Na het vertrek bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff richtte Van Zwol zijn eigen uitgeverij op. Hier verscheen deel vier in de Tom Brandt-reeks, Speciale opdracht.

In Speciale opdracht wordt Tom Brandt naar het Drentse Darp -vlakbij Havelte- gestuurd. Hij is fotograaf namens de MIVD. Bij het graven vlakbij een oude legerbasis wordt verhoogde radioactiviteit gemeten. Wanneer het leger verder graaft, vinden ze een groot brok beton met daarin…een lichaam.

Al snel grijpt de Marechaussee in en Brandt en zijn maatje Huub Chabot worden gedwongen te vertrekken. Maar ze laten het er niet bij rusten. Wanneer ze dieper in de historie van de legerbasis in Darp duiken, komen ze achter gruwelijke geheimen die de Nederlandse betrokkenheid bij de kernwapenwedloop bloot dreigen te leggen. Én er dreigt een apocalyptische gebeurtenis en wel op 21 december 2005…

Speciale opdracht is een prequel op de al uitgebrachte Tom Brandt-thrillers. Het is een zeer originele thriller die in de buurt komt van de Dirk Pitt-boeken van Clive Cussler; het legt enerzijds historische geheimen bloot, maar vermengt dat ook met de broodnodige spanning en actie. Daarmee is het een boek dat de lezer zal intrigeren én aan de bladzijden kluistert.

Tom Brandt is een interessant hoofdpersonage, want zoveel ‘actiehelden’ van eigen bodem zijn er niet. De auteur weet hem evenwel een menselijk gezicht mee te geven, zodat de protagonist nergens onrealistisch wordt. Maatje Huub Cabot is het andere uiterste; een wat groezelige persoon die een mooie toevoeging vormt aan het verhaal.

Wat het échte uitgangspunt is van Speciale opdracht, is het mysterie rondom de verlaten legerbasis in Darp. Het blijkt dat daar tijdens de Koude Oorlog Amerikaanse kernwapens lagen opgeslagen. Het is een zeer geslaagd uitgangspunt voor de plot, want hoe mysterieus is het als zoiets in eigen land plaats heeft gevonden? Van Zwol maakt hier uitstekend gebruik van, en doet er zelfs nog een schepje bovenop. Want hij weet meer; als dienstplichtig soldaat in Darp maakte hij kennis met een geheim Nederlands peloton dat een rol had in het inzetten van deze wapens. Hiermee lijkt Van Zwol écht een beetje op Clive Cussler, die zulke feiten in zijn eerdere thrillers ook vaak inzette. En met succes, net als zijn Nederlandse opvolger doet.

Om de spanningsboog gespannen te houden, gebruikt auteur Frank van Zwol verschillende perspectieven en tijdslijnen. Zo is er natuurlijk Tom Brandt, die in 2005 het mysterie moet zien op te lossen. Tegelijkertijd hanteert de auteur ook het blikveld van ‘de daders’. Daarbovenop verspringt de tijd zo nu en dan, bijvoorbeeld om het geheime Nederlandse legeronderdeel in de jaren tachtig te laten zien. Dat is slim gevonden door de auteur, die hiermee de lezer geïnteresseerd houdt.

De term ‘on-Nederlands’ is misplaatst in een recensie als deze; alsof Nederlandse auteurs niet zouden kunnen doen wat hun buitenlandse collega’s voor elkaar krijgen in actiethrillers. Voor Van Zwol geldt wel dat hij uniek is in ons taalgebied. Met zijn eigen avontuurlijke ervaringen weet hij thrillers te schrijven die bol staan van interessante feiten, actie en spanning. Een uniek én geslaagd geluid in het Nederlandse thrillerlandschap.