De omslag afbeelding van het boek Thilliez, Franck - Zwanenzang
Auteur(s) Franck Thilliez
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
5
Review date 3 april 2016
Franck Thilliez (Annecy, 1973) is een Franse auteur met een goede staat van dienst. Thilliez werkt in de informatietechnologie en brak in 2005 door met de thriller Het gruwelhuis. In 2006 ontving hij hiervoor de Prix du Polar, een belangrijke prijs in de Franse literatuurwereld. Het gruwelhuis was het startschot met de serie rond rechercheur Lucie Hennebelle. Ook agent Franck Sharko maakt regelmatig zijn opwachting in het werk van Thilliez. We zien ze samen in Zwanenzang, het nieuwste boek van de Franse auteur.

In Noord-Frankrijk worden de kadavers van ganzen gevonden. Het lijkt op een uitbraak van de vogelgriep en wel de meest gevaarlijke variant (H1N1). Al snel daarna volgen meer dode vogels en lijkt de griep zich uit te breiden. Dan worden de eerste mensen ook ziek; is dit het begin van een pandemie? Kort daarop wordt het lichaam van een man gevonden, die samen met zijn hond gruwelijk is toegetakeld. Als daarna ook nog eens de skeletten van vier lijken boven water komen in de omgeving, lijkt het erop dat alles met elkaar in verband staat. Wie wil de wereld ten onder laten gaan? En op welke wijze?

Thilliez wordt weleens vergeleken met de roemruchte auteur Michael Crichton. Crichton stond bekend om zijn mix van biochemische achtergronden, genetica en het darwinisme. Ook Thilliez past dit regelmatig toe en met Zwanenzang laat de Fransman zien dat de vergelijking zeker opgaat.

In eerste instantie lijken er meerdere verhaallijnen in Zwanenzang te zijn. De eerste is die van Sharko, die met zijn politiekompanen op jacht is naar een mysterieuze moordenaar in vogelkostuum. De tweede verhaallijn is die van Amandine Guérin, een microbioloog die op jacht is naar virussen in dienst van de Franse overheid. Zij komt op het spoor van de vogelgriep en moet achterhalen waar deze vandaan komt, en of het dodelijk is. Maar zoals we van Thilliez gewend zijn, komen de twee lijnen bij elkaar, met een spannende climax als gevolg.

Thilliez laat goed merken dat hij voor Zwanenzang een gedegen onderzoek heeft uitgevoerd naar de wereld van micro-organismen en de griep. De kennis spat van de pagina’s, en zorgt voor een stevig fundament onder het plot, die verder zeer geslaagd is. Het boek is spannend, eigenlijk al vanaf pagina één. Thilliez weet de vaart er vanaf het begin in te brengen en schakelt niet meer terug. Met name de climax is er eentje waardoor je op het puntje van je stoel komt te zitten. Over menig thriller wordt weleens gezegd dat ‘deze ervoor zorgt dat je niet meer wilt stoppen met lezen’. Die ervaring heb ik maar zelden, maar Zwanenzang was er eindelijk weer eentje. Het plot is zo interessant en ingenieus, dat je wilt blijven lezen. En er zitten redelijk wat plottwisten in, waardoor je als lezer danig op het verkeerde been wordt gezet. Het komt allemaal erg realistisch over en het zet de lezer aan het denken; kan een griepvirus echt als wapen worden ingezet? Laten we het hopen van niet, maar de waarheid is weerbarstiger weten we inmiddels.

Ook al is Zwanenzang niet de eerste thriller met Sharko en Hennebelle in een hoofdrol, toch weet Thilliez een mooie verdieping in de personages aan te brengen. Hij laat ze twijfelen, verkeerde beslissingen maken en verdriet tonen; emoties die in thrillers niet altijd terugkomen maar in Zwanenzang des te meer. Het maakt dit boek menselijk en geeft een realistische smaak mee. Overigens geldt dat ook voor de dialogen waarvan Thilliez zich bedient: realistisch en geen woord teveel, waardoor het nog menselijker wordt.

Zwanenzang is een complete en realistische thriller die bol staat van spanning die je na er eenmaal in begonnen te zijn, niet meer weg kunt leggen. Hoed je, want het boek heeft 485 pagina’s.

4 mei 2024 23:32

0