genadeschot felix weber thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Felix Weber
5
Review date 8 november 2018

Felix Weber, een pseudoniem van een bekende Nederlandse thrillerauteur, schreef Tot stof in 2016. Het boek kreeg in 2017 de roemruchte Gouden Strop prijs. Iets wat volgens ThrillZone overigens geheel terecht was, als je onze recensie terugleest. Het wachten was dan ook op een nieuwe thriller van de hand van Weber. En nu is die er eindelijk: Genadeschot.

In Genadeschot maakt de lezer kennis met de Nederlandse SS-veteraan Eden Lumas. Hij is een vrijwilliger die aan de 'foute' kant streed in de Tweede Wereldoorlog. Aan het Oostfront was hij getuige van de gruwelijkheden van de oorlog én deed hij zelf mee aan de moord op de Joodse bevolking aldaar. Nadat hij een Joodse vrouw en kind probeert te redden en daarbij door zijn meerdere Julius Liedtke wordt gesnapt, wordt hij na een marteling voor dood achtergelaten.

Na de oorlog wil Lumas een nieuwe start maken. Daartoe reist hij naar Argentinië. Hij maakt kennis met Sophie en wordt verliefd. Hij lijkt eindelijk gelukkig te zijn, totdat zijn verleden hem op wrede wijze inhaalt...

Tot stof van Felix Weber maakte in 2016 vooral indruk door de enorme research die de auteur deed voordat hij het boek schreef. Zoals hij zelf aangaf in een interview met ons: een goede thriller herken je aan de research die ervoor gedaan is. En dat geldt voor Genadeschot. Het is aan alles te merken dat Weber voor dit boek niet over één nacht ijs is gegaan. De authenticiteit spat van de pagina's en maken het boek een realistische weergave van de tijdsgeest rond de Tweede Wereldoorlog. Het is dan wel een thriller, maar niet eentje die je 'even tussendoor pakt'. Het is een langzaam epos-achtig boek, waarvan je net als een goede wijn rustig van moet genieten. Wie de tijd neemt, raakt bevangen door het bijzondere verhaal rond hoofdpersoon Eden Lumas. Hij is een vat vol tegenstrijdigheden. Hij vocht bij de SS, deed mee aan de brute moord op Joden maar probeert evenzeer zijn leven te beteren. Maar of dat lukt? Het is een interne strijd waarvan Weber de lezer op indrukwekkende wijze deelgenoot maakt. Is iemand die slecht heeft gedaan, voor altijd slecht?

De plot is interessant, maar het is vooral de weergave van het leven in die tijd die het verhaal interessant maakt. Daarvoor maakt Weber gebruik van sprongen in de tijd. Zo ziet de lezer Lumas terwijl hij als SS'er vecht in Rusland. Daar beschrijft Weber scènes die zeer heftig zijn én waarvoor de lezer meer dan eens over een sterke maag moet beschikken. Maar het verhaal leunt vooral op de zoektocht en het leven van Lumas na de oorlog in Argentinië. Hij wil wraak, en wel op degene die hem martelde; Julius Liedtke. Het is bizar om te lezen hoe het Argentinië van toen eigenlijk een soort van vrijstaat was voor gevluchte nazi's. Felix Weber komt daarvoor ook op de proppen met echt bestaand hebbende personages; Juan Peron, Eva Peron (don't cry for me Argentina...), maar ook Adolf Eichmann en Martin Bormann komen in Genadeschot voor. Deze mix van fictie met non-fictie, in deze tijdsgeest, lijkt in positieve zin op het werk van wijlen Philip Kerr. En daarvoor doet Weber niet onder. Hij slaagt erin om op intrigerende wijze, opzienbarende feiten in zijn fictioneel verhaal te verwerken. Zoals bovenstaande Juan Peron, die niet onwelwillend tegenover joden stond maar tegelijkertijd wel duizenden nazi's opving in zijn land. Of het feit dat niemand echt weet wat er met oorlogsmisdadiger Martin Borrmann is gebeurd, maar hij wel in het Argentijnse plaatsje Bariloche is gesignaleerd. Weber maakt slim gebruik van deze mysterieuze, bizarre feiten en dat maakt Genadeschot des te interessanter.

Siem Coburg was een personage dat in Tot stof indruk maakte en dat is voor Eden Lumas in Genadeschot net zo. Het is iemand die een bijna onmenselijke interne strijd voert en daar mee probeert te leven. Hij probeert het goede te doen na een fout verleden, maar twijfelt tegelijkertijd aan zijn eigen intenties. In Argentinië overkomen hem zaken waardoor de lezer uiteindelijk sympathie voor hem kan opvatten. En dat is bizar, want tegelijkertijd heeft hij meegedaan aan oorlogsmisdaden aan het Oostfront. Maar deed hij dat opzettelijk, of werd hij gedwongen? Dit laat zien dat Felix Weber erin is geslaagd een zeer menselijke hoofdpersoon neer te zetten die in een wereld leeft die niet zwart-wit is. Lumas draagt het verhaal, met verve.

Genadeschot is een waardige opvolger voor de Gouden Strop-winnaar Tot stof. De mix van fictie en non-fictie is fijn uitgekiend in een boek dat drie zware, uitstekend uitgewerkte thema's draagt; de strijd tussen goed en kwaad, de vlucht van veel nazi's naar Argentinië en de heftige oorlogsmisdaden tijdens het naziregime aan het Oostfront. Felix Weber heeft een indringend verhaal geschreven die soms epos-achtige proporties kent. Een echte aanrader en wat kan boekbeminnend Nederland trots zijn op deze aanwinst!

10 mei 2024 12:43

0