novitsjok fedor de groot thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Fedor de Groot
Uitgeverij(en) Godijn Publishing
5
Review date 13 juli 2022

Na het afronden van zijn schrijfcursus aan de Querido Academie tekende Fedor de Groot bij Godijn Publishing. Met zijn debuutthriller Sønderho veroverde de 54-jarige auteur uit Den Hoorn een derde plek in de VN Detective en Thrillergids. Onze recensie van Sønderho lees je hier. Iets meer dan een halfjaar later is alweer zijn tweede thriller Novitsjok verschenen. Kan Novitsjok het succes van Sønderho evenaren?

Novitsjok slaat terug op een Russisch zenuwgif. Het verhaal begint eind 1989 wanneer CIA-agente Linda Brown met een koffer vol ampullen Novitsjok op spectaculaire wijze ontsnapt aan Sovjetgeneraal Makarov. Ze verstopt de ampullen in Abchazië, hopend dat Makarov ze nooit terug zal vinden. Dertig jaar later blijkt dat Makarov zijn zoektocht nog altijd niet heeft opgegeven; de generaal heeft grootse plannen en slaat de handen ineen met de Zweedse milieuorganisatie Renad Värld om het zenuwgif op te sporen. Wanneer de ontdekking van een huiveringwekkend Stasi-dossier rechercheur Monika Hedegaard en haar zus Isabel op het spoor brengt van Makarovs plannen, zetten ze samen met Linda een race tegen de klok in om de slinkse generaal te stoppen.

Net als in Sønderho voegt De Groot dezelfde succesvolle ingrediënten toe aan Novitsjok. Ook ditmaal start hij een ingrijpende verhaallijn in het verleden gebaseerd op historische gebeurtenissen om deze vervolgens naadloos te verweven met het heden, waarmee hij een authentiek en spannend plot creëert. Tel daar sterke vrouwelijke hoofdpersonages en een vlotte, filmische schrijfstijl bij op en de lezer krijgt wederom een thriller van topkwaliteit voorgeschoteld.

Opvallend is dat Monika en Isabel, de twee hoofdpersonages uit zijn eerste thriller, relatief laat ten tonele verschijnen. Linda Brown eist vooral aan het begin van het verhaal de grootste rol op. Als een ware strateeg wacht De Groot het juiste moment af om de zussen naar voren te schuiven.

De strijd om de ampullen Novitsjok tussen Monika, Isabel en Linda aan de ene kant en Makarov aan de andere kant zorgt voor een enerverend kat en muis spel. Doordat er in rap tempo wordt geswitcht tussen verschillende personages, tijdsperiodes en locaties over de hele wereld, valt Novitsjok geen moment stil. De Groot grijpt meteen de aandacht aan het begin van elk hoofdstuk dankzij zijn beeldende schrijfstijl, waarmee hij een groots opgezet verhaal neerzet dat tot de verbeelding spreekt. Het is indrukwekkend om te zien hoe De Groot moeiteloos de rode draad weet te vinden en erin slaagt om verbanden te leggen tussen een breed scala aan verhaallijnen. De gebeurtenissen in 1989 worden moeiteloos omgezet naar een spannend plot dat past bij de ontwikkelingen in het heden. De zinderende ontknoping die volgt is explosief, groots opgezet en overweldigend.

Met centrale thema’s als klimaatverandering, Russische expansiedrift en de overbevolking van de aarde is Novitsjok beangstigend actueel. Opvallend is dat De Groot het verhaal al lang had geschreven voordat de oorlog in Oekraïne uitbrak, wat aantoont dat hij toen al goed op de hoogte was van de geopolitieke ontwikkelingen in Oost-Europa. Daarnaast wordt tijdens het lezen van Novitsjok al snel duidelijk dat De Groot gedegen onderzoek heeft gedaan, wat het boek waarheidsgetrouw, feitelijk kloppend en erg realistisch maakt.

Al in zijn tweede thriller lijkt De Groot zijn handelsmerk en succesformule te hebben gevonden. Door zijn unieke en eigenzinnige stijl en een verhaal dat zich als een televisieserie voor je ogen afspeelt, weet Fedor de Groot iets compleet nieuws toe te voegen aan het thrillerlandschap. Novitsjok weet niet alleen het niveau van Sønderho te evenaren, maar ook nog eens te overstijgen. Met zijn derde boek Missoula dat in februari 2023 verschijnt hebben we gelukkig al snel weer een nieuwe De Groot thriller om naar uit te kijken.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.

Leja Slootweg

29 maart 2024 10:35

5