missoula fedor de groot thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Fedor de Groot
Uitgeverij(en) Godijn Publishing
4
Review date 24 maart 2023

Voor Fedor de Groot begon het allemaal met een schrijfcursus aan de Querido Academie in Amsterdam. De enthousiaste feedback van zijn medecursisten gaf De Groot het vertrouwen dat zijn werk misschien wel goed genoeg was om gepubliceerd te worden. Toen hij tekende bij uitgeverij Godijn belandde alles in een stroomversnelling. In oktober 2021 maakte de auteur uit Den Hoorn zijn thrillerdebuut Sønderho waarmee hij de derde plek bij de publieksfavorieten in de VN-thrillergids behaalde. Met zijn tweede thriller Novitsjok verdiende De Groot een plek op de shortlist van onze eigen ThrillZone awards. In februari verscheen alweer zijn derde thriller Missoula.

In december 2021 interviewden we De Groot over zijn thrillerdebuut. In die periode legde hij al de eerste hand aan Missoula: ‘Ik ben geïnspireerd geraakt door een artikel uit het AD over De Koninklijke familie. Juliana ging met Beatrix en Irene in juni 1940 naar Canada, maar ze zijn op zee twee dagen zoek geweest, vermist! Dan gaan bij mij weer de radartjes draaien en vraag ik mezelf af wat daar gebeurd is’, vertelde De Groot destijds aan ThrillZone. Het hele interview lees je hier.

In Missoula maken we kennis met Britta Mahler. Ze is werkzaam als cold case expert bij de FBI in New York. Wanneer een drugsinval gruwelijk misgaat en haar relatie vervolgens stukloopt, wordt de grond onder haar voeten weggeslagen. Britta besluit terug te keren naar haar geboorteplaats Missoula in de hoop weer tot zichzelf te komen. Veel rust is haar echter niet gegund; een ex-collega vraagt Britta om haar oude baan op het FBI-kantoor in Missoula weer op te pakken. Samen storten ze zich op de zoektocht naar een seriemoordenaar. Alsof deze zaak al niet genoeg was, vindt Britta een dagboek van haar oudoom Otto Mahler en duikt ze in diens schimmige verleden. Door al deze ontwikkelingen openbaart zich een grootschalig complot dat de hele wereld op zijn kop zal zetten…

Net als in Sønderho en Novitsjok neemt De Groot een verhaallijn uit het verleden als leidraad voor de gebeurtenissen in het heden. Een ander handelsmerk is een sterk, vrouwelijk hoofdpersonage. Met name door de ingrijpende gebeurtenissen waarmee Britta in de proloog wordt geconfronteerd, bouw je meteen een band met haar op. Ze krijgt flink wat tegenslagen te voortduren in het begin van het boek, maar de Amerikaans-Duitse FBI agente blijft strijdvaardig.

De tijdelijke verdwijning van het schip dat Juliana, Beatrix en Irene in 1940 naar Canada vervoerde vormt een belangrijke en mysterieuze verhaallijn in dit boek. De Groot onderwerpt de lezer niet alleen aan een tijdreis maar ook een avontuur over heel de wereld. Lagos, Washington, Wuppertal en Southampton zijn slechts een kleine greep uit de vele plaatsen die in dit boek voorbijkomen. Mede hierdoor ontvouwt zich een breed scala aan verhaallijnen. Terwijl Britta zich bezighoudt met de seriemoordenaar en het dagboek van haar oudoom schakelt De Groot in rap tempo tussen meerdere personages en locaties. Naast Britta maakt de lezer kennis met Astrid en Florian die beiden werken voor Het Genootschap, een organisatie die als taak heeft om de Oranjes koste wat kost in het zadel te houden. Een ander sleutelfiguur is Erik van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst. Hij is een grootschalig complot op het spoor dat de wereldorde bedreigt. Het is knap hoe De Groot het verhaal van twee kanten benaderd aangezien hij zowel zijn hoofdpersonages als de seriemoordenaar en de samenzweerders goed uitdiept.

Er gebeurt zoveel in het boek dat het soms lastig is om de onderlinge verbanden en samenhang te zien. Vooral in het begin kan het een uitdaging zijn om bij te houden waar en wanneer een bepaald personage iets heeft gedaan. De Groot heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt en het is indrukwekkend om te zien hoe hij gedurende het boek alle verhaallijnen op verbluffende wijze aan elkaar weet te linken. De uiteindelijke logica ontbreekt niet. Echter is het soms wel zoeken naar de focus. Welk gedeelte van het plot is het belangrijkste en wat is het begin- en eindpunt van het verhaal? Het is niet altijd even duidelijk waar De Groot naartoe wil en welk stuk van het verhaal nu moet zorgen voor de climax. Soms voelt Missoula als drie boeken in één. Dat is enerzijds het sterkste punt, maar anderzijds de grootste valkuil van deze thriller.

Dit doet echter niets af aan de kwaliteit van Missoula. De Groot heeft wederom een dijk van een thriller geschreven. Bovendien heeft hij zich ook duidelijk verbeterd. Door alle emotionele bagage en de karakterontwikkeling die ze doormaakt is Britta Mahler zijn beste personage tot dusver. Met zijn filmische schrijfstijl en onberispelijke research is De Groot al met zijn derde thriller op het punt aanbeland dat lezers moeiteloos zijn werk zullen herkennen.

We zullen niet te veel verklappen over het einde. Maar met grootschalige actie en nautische elementen is het een climax waar zijn voorbeeld Clive Cussler trots op zou zijn. Avontuurlijk, adembenemend en buitengewoon origineel. Fedor de Groot heeft het weer voor elkaar gekregen om een thriller te schrijven die een verfilming waard is. Het was vanaf thriller één al duidelijk, maar De Groot blijft keer op keer bewijzen dat hij een van de beste opkomende Nederlandse thrillerauteurs van het moment is.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.