De omslag afbeelding van het boek Monte, Eva - Zwaartekracht
Auteur(s) Eva Monté
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 14 mei 2016
Emma is een jonge vrouw die al haar hele leven kampt met extreem overgewicht. Als ze de kans krijgt om mee te doen aan een experimenteel afvalprogramma, grijpt ze die dan ook met beide handen aan. En zo vertrekt Emma samen met zeven andere deelnemers naar een eiland onder de Griekse zon. Het programma is zwaar en al snel ontstaan de eerste strubbelingen binnen de groep. Onenigheden en gekibbel is een ding… als een van de deelnemers dood in zijn/haar hotelkamer wordt aangetroffen slaat de sfeer echter helemaal om.

Eva Monté is het pseudoniem van de schrijvende zussen Alexandra en Victoria Nagelkerke. Hun debuutthriller Te Koop kwam meteen op de shortlist van De Thriller Debuutprijs 2015 terecht. Met deze eervolle nominatie op zak is inmiddels ook hun tweede thriller Zwaartekracht een feit.

Het boek begint met een schuingedrukt hoofdstuk over een kind dat ernstig gepest wordt en dit verhaal loopt als een rode draad door het boek. Tot laat in het boek blijft het gissen welk personage het gepeste kind uit de schuingedrukte delen is. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Emma, zodat de lezer als het ware onder haar huid kruipt. Voor haar is dit afvalprogramma haar laatste kans: als dit niet werkt dan wordt het een maagverkleining en dat wil ze het liefst vermijden. Emma is een sterke vrouw: ondanks het zware trainingsprogramma en ondanks haar onzekerheden zet ze door.

Sowieso zijn de personages één van de sterkste punten van deze thriller. Het zijn nu eens niet de perfecte mensen met het perfecte leven, maar mensen met ernstige obesitas en alle problemen die daarbij horen. Iedere deelnemer heeft zijn eigen verhaal, hoe het zover heeft kunnen komen, en die verhalen zijn schrijnend en gaan gepaard met veel verdriet.

Vanaf het moment dat een van de deelnemers overlijdt komt er wat meer spanning in het boek: onderhuidse spanning wel te verstaan, want nagelbijtend spannend wordt het nergens. Er ontstaat een gespannen sfeer binnen de groep en de emoties lopen hoog op. Net als Emma vraagt ook de lezer zich af wat er nu weer zal gebeuren. De dreiging is voelbaar. Monté werpt verschillende daders op en daardoor blijft er voor de lezer wat te raden over. De uiteindelijke dader komt dan toch nog als een verrassing.

Naast een onderhoudende thriller, is dit ook een boek met inhoud: de verwoestende effecten van pesten komen hierin genadeloos naar voren. Evenals wat het inhoudt om te leven met obesitas. Omdat er net wat te weinig spanning in deze thriller zit krijgt het niet de volle score. Met iets meer spanning was dit boek 5 sterren waard geweest, nu blijft het steken op een dikverdiende 4 sterren!

8 mei 2024 17:14

0