alias onvoltooid verleden eva burgers thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Alias
Auteur(s) Eva Burgers
Uitgeverij(en) Pepper Books
3
Review date 7 maart 2023

Julia Roemer werkt als rechercheur bij rechercheteam Alias dat zich bezighoudt met drugstransporten, zware bedreigingen, ontvoeringen en moorden. Het team wordt gevraagd om bij een ontvoeringszaak van een jonge vrouw te assisteren. Van getuigen lijkt geen sprake en de tijd begint te dringen. Als Julia zich vastbijt in de zaak, komt er vanuit het niets in haar privéleven een crimineel uit een vorig onderzoek opduiken en krijgt de kwestie een totaal andere wending.

Eva Burgers werkte zelf jarenlang als rechercheur op de afdeling zware criminaliteit. Het dagelijks recherchewerk werd een inspiratiebron voor haar spannende boeken. Tegenwoordig werkt ze bij de Politie-eenheid Den Haag. In 2011 schreef Eva de Spotlight-trilogie over de vriendschap tussen zes jongeren die gaan studeren aan de Academie voor Uitvoerende kunsten. 2014 was het jaar waarin haar eerste jeugdthriller uitkwam. Naast het schrijven van boeken is Burgers ook bedenker van televisieformats. Voor RTL4 verzon zij Kroongetuige, een misdaadspel (een mix van reality en drama) waarin tien kandidaten een moord in Zweden moesten oplossen. In 2022 verscheen het eerste deel in de Alias-reeks genaamd Het laatste uur. Onvoltooid verleden is het tweede deel in een reeks met Julia Roemer in de hoofdrol.

Eva Burgers heeft een beeldende en vlotte schrijfstijl. Uit de gehele enscenering is op te merken dat ze veel ervaring heeft binnen de politie. Middels korte hoofdstukken en realistische beschrijvingen neemt ze de lezer mee in het leven van Julia die als rechercheur een nieuwe zaak krijgt toegewezen met haar team Alias. Het team onderzoekt de verdwijning van een jonge vrouw genaamd Joyce. Ze lijkt van de aardbodem verdwenen en is voor het laatst gezien met haar vriend Art. Er lijken weinig getuigen te zijn, wat het onderzoek niet gemakkelijk maakt. Het onderzoek kabbelt voort en de lezer wordt meegenomen in deze zoektocht. Van spanning is weinig tot geen sprake. Dat komt wellicht omdat het ontvoerde meisje geen gezicht krijgt voor de lezer. Familie van het meisje komt nauwelijks tot niet aan het woord, dat maakt dat je er als observant van een afstand naar kijkt en er weinig gevoel bij krijgt als lezer.

In dit deel krijgt Julia tegelijkertijd persoonlijk veel voor haar kiezen als een oude bekende uit het vorige deel haar leven binnen dreigt te komen. Ze voelt zich onveilig en de spanning lijkt zonder dat ze er grip op heeft overhand te nemen in haar lijf. Deze tweede verhaallijn moet meer spanning in het verhaal gooien en weet de lezer nieuwsgierig te houden naar wat deze persoon van Julia wil. De politie neemt het heel serieus en gaat op onderzoek uit. Haar collega Tom houdt net als een patrouillewagen een extra oogje in het zeil om Julia haar veiligheid te waarborgen.

Richting de climax weet het team helderheid te krijgen in de zaak en dat gaat niet zonder gevaar voor eigen leven. De tweede verhaallijn krijgt een verrassende wending en komt uit een andere hoek dan wellicht verwacht.

Onvoltooid verleden is een compacte en handzame thriller die 150 blz. kent. Het leest lekker weg en de auteur weet de lezer nieuwsgierig te houden door de beide verhaallijnen. Toch wordt er in dit deel een zekere laag van diepgang en spanning gemist. Personages zouden allen meer een gezicht mogen krijgen, zodat de lezer zich beter kan identificeren met de personages en het verhaal langer bijblijft.
Eva Burgers kent de kunst van het schrijven en zou, door de personages meer diepgang te geven, een spannendere setting kunnen creëren en een dikkere thriller vol spanning kunnen schrijven. Want schrijven, dat kan ze!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.