De omslag afbeelding van het boek Sansaar - De Hoeders
Serie Sansaar
Auteur(s) Esmaralda de Vries
Uitgeverij(en) Tim Publishing
4
Review date 7 november 2020

Een boek in eigen beheer uitgeven is mogelijk een van de grootste uitdagingen als auteur. Niet alleen ben je verantwoordelijk voor het verhaal maar ook voor alles er om heen. Als je als debuterend auteur deze route kiest getuigt dat van een zeer grote wil en doorzettingsvermogen. Als hiervan dan ook nog eens Sansaar het resultaat is dan kan je als lezer niets anders dan bewondering hebben voor de auteur.

Achon is een misplaatste jongen in de wereld. Gestopt met school en levend op straat is hij op zoek naar zijn plek binnen het geheel, want dit kan toch niet alles zijn wat het leven te bieden heeft? Als zijn opa en oma vermist raken gaat Achon op onderzoek uit. Zijn grootouders hebben hem grootgebracht, hij zal ze koste wat het kost terugvinden. Als Achon op onderzoek gaat komt hij terecht in een andere wereld, de wereld van Sansaar. Een planeet op een andere frequentie dan de aarde, een waar mensen op reusachtige tragonders rondtrekken over weidse grindvlaktes om de oude wereld van voor ‘de vernietiging’ te herstellen door een keten van oases te creëren.

Hoewel Achon op zoek is naar zijn grootouders maakt hij onderweg vrienden en leert hij over de problemen die in Sansaar spelen. Als dan blijkt dat hij mogelijk de uitverkorene is besluit hij zijn uiterste best te doen om de verwachtingen waar te maken en zijn plek in deze nieuwe wereld te vinden.

Esmeralda de Vries creëert met Sansaar een fijne wereld duidelijke gevuld met Steampunk achtige snufjes, bijzondere wezens en fijne karakters. Zo zijn er kleine kubussen die met een druk op de knop zichzelf omtoveren tot de meest bijzondere voorwerpen. Zo komt er tent of een stoel tevoorschijn als dat nodig is maar zijn er ook bepaalde dierenhuiden die, wanneer er wordt gekeken op de juiste frequentie, de mensen op de wereld laat zien maar ook de geschiedenis kunnen vertellen. Deze snufjes zijn meer dan een simpele toevoeging; ze dragen bij aan het verhaal en getuigen van een grote uitgewerkte fantasie.

Veel nieuwe auteurs kiezen in hun eerste verhaal voor een aaneenschakeling van fantasy tropes om zo een verhaal te bouwen wat voor de lezer vertrouwd aanvoelt. Esmeralda de Vries blijft hier gelukkig ver bij vandaan. Uiteraard is de hoofdpersoon ogenschijnlijk ‘de uitverkorene’ maar daar blijft het ook bij. Ze kiest haar eigen route en doet dit erg succesvol. Archon de hoofdpersoon is goed uitgewerkt maar ook andere hoofdpersonen zoals Leva, Tillio, Kubicus en Mox maken op lezer indruk. Dat een van de meest emotionele momenten uit het boek om Mox draait en niet om Archon en Leva zegt genoeg over de hoeveelheid aandacht die er wordt gegeven aan de personages.

Sansaar - De Hoeders is overduidelijk onderdeel van een serie en laat dan ook een hoop vragen onbeantwoord en de lezer soms verward achter. Het boek komt dan ook vrijwel uit het niets tot een eind; dit voelt helaas alleen niet als het einde. Het lijkt alsof je een hoofdstuk uitleest en opeens het einde daar is. Dit is zonde omdat je eigenlijk nog midden in het verhaal zit en het dan voorbij is. Uiteraard worden een aantal verhaallijnen afgesloten maar de belangrijkste wordt bewaard voor een volgend boek.

Sansaar heeft wat last van de typische zelf uitgegeven boeken fouten. Her en der een spelfout en een klein gat in het verhaal maken dat je als lezer soms even terug moet om te bedenken wat je zojuist gelezen hebt. Als je daar echter doorheen kan kijken dan is Sansaar - De Hoeders de start van een enorm leuk verhaal die met de Steampunk setting net iets meer doet dan het gemiddelde fantasy verhaal.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.

28 maart 2024 11:42

0