de firkovich-bende emile schrijver thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Max Blitz
Auteur(s) Emile Schrijver
Uitgeverij(en) Uitgeverij Prometheus
4
Review date 25 december 2023

Soms kom je een boek tegen wat tegelijkertijd leerzaam, onderhoudend en spannend is. De Firkovich-bende is zo’n boek.

In De Firkovich-bende maakt de lezer kennis met de Amsterdamse expert Max Blitz. Blitz werd door Emile Schrijver ook al opgevoerd in zijn eerste thriller, De Hillel Codex. Hem wordt gevraagd om de nalatenschap van de Londense verzamelaar Berl Kirschenbaum te onderzoeken. We leren Max kennen als een ietwat eigenzinnige man en een womanizer, maar ook als een groot muziekliefhebber die enorm kan genieten van het goede van het leven. Hij moet de Hebreeuwse boeken verzameling onderzoeken daardoor aangezet door de dochter en zoon van de overledene. Niemand kan dan nog bevroeden wat hem allemaal te wachten gaat staan.

Het blijkt dat er in de verzameling een grote hoeveelheid vervalsingen aanwezig zijn. Tijdens zijn speurtocht komt hij terecht in een netwerk van malafide, utraorthodoxe handelaren, kunstenaars en Tora schrijvers.  Zij laten zich allemaal inspireren door Abraham Firkovich, een van de grootste verzamelaars uit de negentiende eeuw die niet terugdeinsde voor het vervalsen van boeken.

Zijn pad wordt ook gekruist door Kasimir Schneller, een onderzoeker die desperaat op zoek is naar waardering. Hij beweert namelijk dat het waardevolste boek uit de collectie geen vervalsing is.

De lezer volgt Max op zijn tocht door Europa en Jeruzalem. Hij wordt daarbij in de weg gezeten door een Russische oligarch, die zijn handel wil beschermen en niet vies is van de nodige intimidatie. Naarmate het einde vordert neemt het aantal slachtoffers hand over hand toe maar het wordt nooit ongeloofwaardig.

Emile Schrijver (what’s in a name), algemeen directeur van het Joods cultureel kwartier en bijzonder hoogleraar Geschiedenis van het Joodse Boek,  weet ook nog een portie romantiek aan De Firkovic-bende toe te voegen. Dit doet hij door het opvoeren van Eleanor, een financieel onafhankelijke jonge vrouw, die Max helpt maar ook zijn vriendin lijkt te worden. Ondertussen speelt er zich ook nog het een en ander af in de familiaire sfeer bij Max.

Schrijver weet het allemaal zo te verwoorden dat alles completair aan elkaar is. Je leest een spannend boek, leert een en ander over Hebreeuwse boeken, krijgt muziektips mee en krijgt ook nog een inkijkje in de beau monde. Dit alles gaat in hoog tempo en vanuit verschillende perspectieven geschreven. Daarin onderscheidt De Firkovich-bende zich van zijn debuut; daarin werden uitvoerige dialogen opgevoerd, die de vaart uit het boek haalden en onrealistisch aanvoelden. Dat blijft in dit boek achterwege en dat is winst. Een thrilleraanrader van eigen bodem!

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.