De omslag afbeelding van het boek Schepp, Emelie - Postuum
Auteur(s) Emelie Schepp
4
Review date 6 september 2018
Wanneer Sam Widell op een avond thuiskomt, blijkt zijn vrouw Felicia, die binnenhuisarchitecte is, vermoord en zijn zoon Jonathan ontvoerd te zijn. Officier van justitie Jana Berzelius leidt het onderzoek naar deze zaak en ondervindt dat hoe langer Jonathan weg is, hoe persoonlijker het voor haar wordt. Wanneer bovendien haar aartsvijand Danilo Pena zich weer in haar leven mengt, is de ramp compleet. In een race tegen de klok moet Jana alles op alles zetten om het kind levend terug te vinden.

Emelie Schepp groeide op in het zuiden van Zweden. Ze werkte als marketing- en communicatiespecialist en schreef daarnaast. Haar debuut Memento (2015) werd overladen met lovende kritieken. Daarna verschenen Narcotica (2016), Post mortem (2017) en nu dus Postuum. Haar boeken worden wereldwijd gelezen.

Als Sam van zijn werk in de zorg thuiskomt staat er een man van een beveiligingsbedrijf voor zijn huis. Hij is best opdringerig, maar Sam poeiert hem af. Toch vertrouwt hij de zaak niet. Zijn vrouw Felicia is veelal depressief en heeft weinig aandacht voor haar man en zoon. Als Sam naar de winkel gaat voor een boodschap belt Jonathan hem in paniek op. Thuis vindt hij zijn overleden vrouw en geen spoor van zijn zoon. Hij moet de politie wel inschakelen, al heeft hij ook het een en ander te verbergen. Waarom is hij zo terughoudend tegen de politie? Langzaam wordt steeds meer duidelijk. Wie heeft Jonathan meegenomen en waarom?

Postuum is het vierde boek in de serie met de geheimzinnige officier van justitie Jana Berzelius. Er zijn verschillende verhaallijnen, maar de kille en afstandelijke Jana is de hoofdpersoon. Ze probeert haar verleden, waarin haar vijand Danilo een rol speelt, verborgen te houden voor haar collega’s. Ondanks dat hij in een politiecel zit, heeft Danilo nog steeds invloed op haar leven. Hoe ver gaat ze om van hem af te komen? Een enkele keer is er een schuingedrukte tekst met de beweegredenen van de ontvoerder.

Schepp schrijft in Postuum korte, flitsende passages die zorgen voor een erg snel verlopend verhaal. Ze voert veel personages op en dat betekent dat je goed je aandacht bij het boek moet houden. Personages met elk eigen achtergronden en problemen. Dat zorgde voor regelmatig terugbladeren: hoe zat het ook al weer? Hoofdpersoon Jana is met haar vage communicatie en vreemde acties niet altijd geloofwaardig en daardoor moeilijk te volgen. Haar collega Per Alstrom verhoort Danilo Pena en wordt bedreigd door drie mannen. Mia lijkt overal lak aan te hebben, zowel aan haar uitspraken als aan haar uiterlijk.

De auteur schrijft kort en makkelijk leesbaar. Toch kreeg ze mij niet in haar greep. Mogelijk heeft het ermee te maken dat ik de vorige delen van de serie niet heb gelezen (alle personages waren nieuw voor mij). De plot was op driekwart van het verhaal al duidelijk, maar Schepp heeft het verhaal mooi afgerond. Ik adviseer je om te beginnen bij het begin van de serie!

19 april 2024 16:39

0