De omslag afbeelding van het boek Schepp, Emelie - Post Mortem
Auteur(s) Emelie Schepp
4
Review date 23 juni 2017

Na het succes van haar in 2015 verschenen thriller Memento is nu alweer het derde boek van de Zweedse Emelie Schepp in Nederlandse vertaling verschenen, getiteld Post Mortem.
Schepp heeft jarenlang gewerkt als marketing- en communicatiespecialist, maar inmiddels is ze fulltime auteur. In eigen land is Schepp razend populair: vorig jaar won ze op het Crimetime Gotland festival in Visby nog een belangrijke lezersprijs. De serie rondom officier van justitie Jana Berzelius is inmiddels al aan 27 landen verkocht en wint nog steeds aan populariteit.

In Post Mortem krijgt ambulancebroeder Philip Engström te maken met een mishandelde en zwaargewonde vrouw die op weg naar het ziekenhuis komt te overlijden. Als later nog een slachtoffer wordt aangetroffen groeit het vermoeden dat het wel eens om een seriemoordenaar zou kunnen gaan. Officier van justitie Jana Berzelius wordt op de zaak gezet, maar nu Danilo weer terug in haar leven is en ze met een tragische gebeurtenis te maken krijgt, kan ze deze zaak er eigenlijk niet bij gebruiken.

Zoals gezegd is dit het derde deel rondom Jana Berzelius en het is aan te raden de boeken op de juiste volgorde te lezen. Zeker de verhouding Jana-Danilo komt in eerdere boeken uitgebreid aan bod en krijgt in dit boek een vervolg. Zonder deze voorkennis is dit misschien wat lastiger te volgen. Ook over Henrik komen we weer wat meer te weten. De andere karakters blijven redelijk vlak en worden ten opzichte van de eerdere boeken niet verder uitgediept.

Jana blijft een moeilijk, maar zeker wel interessant hoofdpersonage. Aan de ene kant doet ze dingen en maakt ze keuzes die voor een officier van justitie onbegrijpelijk en zelfs wetsovertredend zijn, aan de andere kant is het een hele sterke vrouw die het nodige heeft meegemaakt en vanuit dat oogpunt gezien zijn haar keuzes weer minder vreemd.

De verschillende verhaallijnen lopen mooi naast elkaar, om vervolgens overlapping te vinden. Een overlapping die goed in elkaar zit. Sowieso zit het hele boek goed in elkaar. Tot het laatst is niet duidelijk hoe alles in elkaar steekt en de uiteindelijke dader komt dan ook als een verrassing. Ook zijn er meerdere, korte, cursieve hoofdstukken in het boek waarbij de lezer lange tijd niet weet op wie of wat ze betrekking hebben. Dit boek blijft dus op allerlei manieren de nieuwsgierigheid prikkelen en daarvoor verdient Schepp een dikke pluim. Ook spanning is in dit boek ruimschoots aanwezig en gruwelijkheden worden zeker niet geschuwd.

Post Mortem heeft een redelijk open einde, dus misschien volgt er nog een deel vier met Jana Berzelius…? Laten we het hopen, want de boeken van Schepp worden steeds beter!

19 april 2024 3:38

0