De omslag afbeelding van het boek Schepp, Emelie - Memento
Auteur(s) Emelie Schepp
3
Review date 6 april 2016
Er is weer een nieuwe thrillerauteur uit Scandinavië opgestaan. Ditmaal gaat het om Emelie Schepp en haar debuutthriller Memento. In 2013 werd dit in eigen beheer uitgegeven boek een groot succes en een deel twee kon dan ook niet uitblijven. Zelfs deel drie is al in de maak. Er wordt wel gesproken over dé nieuwe thrillersensatie uit Zweden en de vergelijking met Samuel Bjørk en Jo Nesbø wordt gemaakt. Of dit terecht is valt nog te bezien…

Het verhaal begint met de vondst van het lichaam van het hoofd van de immigratie-dienst van Zweden. Er zijn weinig aanwijzingen op de plaats delict te vinden, behalve de vingerafdrukken van een kind. Maar dat een kind de moord begaan kan hebben, wil er bij officier van justitie en hoofdpersoon Jana Berzelius niet in. Per slot van rekening zal het hoofd van de immigratie-dienst niet bij iedereen even geliefd zijn. Naast deze verhaallijn loopt er, schuingedrukt, de verhaallijn van een jong meisje. Wat deze twee verhaallijnen met elkaar te maken hebben wordt in de loop van het boek duidelijk.

Het boek mist wat mij betreft de nodige spanning. Zeker in het eerste deel is het boek traag en kabbelt het verhaal een beetje voort. Gelukkig komt er in het tweede deel meer vaart en spanning in het verhaal. Misschien heeft het er ook mee te maken dat de personages een beetje vlak blijven en ik niet zo veel feeling met ze had. Jana is een goede officier van justitie maar als persoon komt ze nogal kil over. In latere delen zal haar karakter echter ongetwijfeld verder uitgediept worden. Ook de dialogen voelden zo nu en dan een beetje geforceerd.

Het verhaal zit goed in elkaar, tot het eind bleef het gissen wie de dader was en daardoor wil je het boek wel uitlezen. Het thema is erg actueel, zeker met de huidige vluchtelingenproblematiek. Fictie komt dan ineens heel erg in de buurt van de werkelijkheid.

Al met al is Memento is een aardig debuut, maar met genoeg ruimte voor verbetering. De vergelijking met gevestigde auteurs als Jo Nesbø, Samuel Bjørk en Lars Kepler is voor mij nu dan ook nog een stap te ver.

25 april 2024 22:20

0