breekpunt elvin post thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Elvin Post
Uitgeverij(en) Ambo-Anthos
4
Review date 4 januari 2023

De Britse toptennisser Steven Dudley maakt na lang blessureleed voor het eerst weer zijn opwachting op het heilige gras van Wimbledon; het meest prestigieuze tennistoernooi ter wereld. Na een korte, maar goede voorbereiding staat de publiekslieveling en voormalig top 5-speler op het punt zijn rentree te maken. Zijn vrouw Amy en zoon Tim bekijken het thuis voor de buis, en zullen pas bij succes in de eerste rondes hem vanaf de tribunes komen aanmoedigen. Maar zover komt het niet…

De thrillers van Elvin Post kunnen we inmiddels feilloos scharen tot het beste wat ons land te bieden heeft. Van de Gouden Strop-winst met zijn debuut Groene vrijdag tot Roomservice, waarvoor hij in Vlaanderen de Diamanten Kogel ontving. En afgelopen jaar verscheen er zelfs een YA-boek: Geen weg terug. Zijn boeken kenmerken zich door een uniek plot, vaak in een gesloten setting, met een beklemmende sfeer. In Breekpunt is dat niet anders.

Het gezin Dudley toont schijnbaar gelukkig. Manlief Steven is immers weer op de weg terug, vrouw Amy bestiert een eigen coachingspraktijk en samen met zoon Tim wonen ze in een riante villa op het Engelse platteland. Maar zoals zo vaak: schijn bedriegt. Amy worstel nog met de gevolgen van een heftig auto-ongeluk en Tim is het slachtoffer van pesterijen op school. De rentree van Steven moet een positieve boost aan het gezin geven, maar wanneer Amy de avond voor de eerste wedstrijd een bericht krijgt van een vrouw die beweert al maanden een relatie met Steven te hebben, vervliegt die hoop als sneeuw voor de zon. Alsof dat niet genoeg ellende is, voltrekt zich een ware horrorscène als twee gewapende mannen de villa binnendringen, Amy en Tim bedreigen en eisen stellen die alles te maken hebben met Stevens wedstrijd op Wimbledon.

Zoals gezegd is Elvin Post een kei in het creëren van benauwende ambiance. Steven krijgt vlak voor de wedstrijd te horen wat er zich bij hem thuis voltrekt, wordt gesommeerd zich normaal te gedragen en aan hun wedstrijdeisen te voldoen. Als lezer voel je daardoor het belang van de wedstrijd, en door te kiezen voor een sterk becommentarieerd wedstrijdverslag, uitgesmeerd over meerdere hoofdstukken en vanuit meerdere perspectieven, beweegt Post de lezer steeds meer naar de rand van hun zetel. Het is zenuwslopend.

De toestand in huis wordt niet enkel beïnvloed door het wedstrijdverloop, want er doen zich situaties voor die ook de overvallers niet voorzien hadden. Onverwachte bezoekjes, behoeftes van de gegijzelden en een weifelende crimineel . Voor dit laatstgenoemde verdient Post echt een pluim. Het is een slimme zet van de auteur om ook de perspectieven van beide criminelen uit te werken. Zo leer je ze niet alleen beter kennen, en dus ook hun redenen voor de overval, maar ontvouwt zich ook een verhaal in het verhaal. Spike is het brein achter de bedreiging; hij is streng, geeft de opdrachten en schuwt niet om hard op te treden. Clinton daarentegen is onzeker over het gebeuren, maar worstelt met zijn rol in het geheel. De afloop laat zich enigszins raden, ware het niet dat Post het toch over een andere boeg gooit en de climax een totaal originele wending geeft.

Met Breekpunt weet Elvin Post opnieuw te imponeren. Precies de juiste informatie en achtergronden zorgen voor tastbare personages waar menig lezer zich in zal herkennen. Bovendien weet hij, met hulp van oud-tennisser Raemon Sluiter, het reilen en zeilen rondom een Wimbledon-wedstrijd perfect uiteen te zetten. Breekpunt is een beklemmende thriller met de juiste dosis spanning en twists. Zijn prijzenwaardige oeuvre is een meeslepend boek rijker!