de burgerwacht ellen lina thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Ellen Lina
5
Review date 26 februari 2022

“Op een verrotte periode, zegt hij’. ‘Die ons heeft gevormd, verpest en sterker heeft gemaakt. Maar verknipt zullen we blijven…”

Ellen Lina werd geboren in Arnhem. Na de middelbare school volgde ze de PABO en werd docente op een basisschool. Ze houdt van reizen en dan vooral naar Canada en de Verenigde Staten. Ze is naar eigen zeggen een echt familiemens en vindt het fijn om haar dagen door te brengen met familie en vrienden. Ze staat bekend om het schrijven van spannende liefdesromans. Ze heeft al enkele titels op haar naam staan waaronder Semper Fi, Gefaald, Crash en Koningslaan. De burgerwacht is haar nieuwste boek.

In De burgerwacht keert Kayleigh na twintig jaar terug naar haar geboortedorp Berkendijk. Ze heeft jaren bij Defensie gewerkt maar na recente gebeurtenissen daar, heeft ze beslist haar ontslag te nemen. In Berkendijk wordt ze opnieuw geconfronteerd met het verlies van haar zusje Brenna; zij werd twintig jaar geleden vermoord. Berkendijk wordt al maanden geteisterd door overvallen en inbraken. Daarom zijn de mannen in het dorp een burgerwacht gestart, wat de schakel tussen de bewoners van het dorp en de politie is. Wanneer Kayleigh een lijk in het bosmeertje ontdekt is dat de start van een reeks vreemde gebeurtenissen. Nog een dode in datzelfde meer maakt van Berkendijk het horrordorp van Nederland. De familie van Kayleigh blijft echter ook niet gespaard…

“Ze kijkt me wantrouwend aan. Trekt een wenkbrauw op. ‘Jij lijkt wel schizofreen. Hoe je een masker kunt opzetten en vrolijk en vriendelijk kunt zijn, en zo’n verknipte debiel tegelijkertijd. Jij spoort voor geen meter.”

De Burgerwacht begint met een proloog die meteen de toon voor het boek zet. Je wil als lezer al vlug weten wie er precies achter zit en wie er zo geobsedeerd is door Kayleigh. We worden onmiddellijk mee gezogen in het verhaal en de reeks misdaden waar ze in Berkendijk mee te maken hebben. Niet alleen de misdaden krijgen een grote rol in het boek, maar ook de drie hoofdpersonages; Kayleigh, Sam en Tobias. Alle drie zijn ze even sterk neergezet en goed uitgediept, waardoor je er een echte band mee krijgt tijdens het  lezen. Zoals we gewend zijn van Lina speelt liefde in haar thrillers een belangrijke rol en dat is in De burgerwacht niet anders. Kayleigh heeft voor beide mannen (Sam en Tobias) gevoelens, maar voor wie kiest ze uiteindelijk? Hiermee spreekt ze vooral een vrouwelijk publiek aan. Als eindconclusie is dat echter te kort door de bocht, want De burgerwacht is ook een enorm spannend boek.  Met een vleugje romantiek Ellen Lina weet deze twee facetten uitstekend te combineren. Ze vindt hier een goed evenwicht in, waardoor twee genres goed op elkaar afgestemd worden zonder dat het ene gaat overheersen. Dit maakt De burgerwacht een boek dat meerdere doelgroepen aanspreekt.

De suspense in het boek wordt geleidelijk aan opgedreven. Je zal tijdens het lezen ook merken dat er twee tellingen zijn van hoofdstukken. De hoofdstukken met de romeinse cijfers geven ons een kijk in een zieke geest. Het wordt gedurende het lezen stilletjes aan duidelijk wie deze zieke geest is en wat zijn doel is. Met De burgerwacht heeft Ellen Lina een boek neergezet die je in één ruk uit wil lezen, het boek houdt je tot het eind in zijn greep.

“Ik zet de knop om en kijk op. Ik wed dat er geen spoortje angst op mijn gezicht te zien is, geen woede, geen medelijden, geen plezier, niets. Mijn gezicht is blanco en hij ziet het. “

De recensie mag duidelijk zijn. Wij zijn duidelijk fan van deze nieuwe van Ellen Lina. Ze heeft met De burgerwacht opnieuw een sterk boek neergezet waarin ze de genres ‘thriller’ en ‘roman’ een gelukkig huwelijk geeft. We hebben met pijn in het hart de laatste pagina omgeslagen en kijken al vol spanning uit naar het volgende boek van deze schrijfster. Een aanrader? JA! Zonder enige twijfel.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.